Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av makke
Har lämnat in min Volvo XC70 (årsmodell 2012) D3 för felsök då motorlampan börjat lysa och Bilbolaget (Volvo) hittade följande kod: ECM-P023600.
Det dom ska göra är att byta TMAP. Tydligen laddluftstryckgivare och dom skulle ha 3500kr för att fixa detta.

Fråga. Finns det flera givare för detta. Ibland hittar jag info på nätet om TMAP och ibland benämner man del som MAP? Eller är det samma?

Om man byter denna själv. Fattar bilen att nya givaren är på plats eller behöver man nolla felet på något sätt?

Sista frågan. Hittat en begagnat del på nätet med exakt samma nummer som min del fast den suttit på en V60 11-13.
Borde väl fungera då nummerna är exakt samma?

Original nr: 31355462
Visuell artikelnr: 9G9N-12B676-AC
Tillverkarens kod: 0261230294
William85 skrev: ons 25 sep 2024, 22:44 Det här är nuvarande variant av den givaren, bägge är Bosch.

https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... rchby=name

Har just köpt för att byta i min fars bil i helgen, den sitter lite jävligt till men det ska nog gå. :-)
Busenkelt om man har en flexibel förlängare till hylssatswn
Sensorn bytt på V70 D3 automat -15. Det gick ändå rätt smidigt för att initialt se så trångt ut.

Ta bort luftfilterboxen och vänster strålkastare, så gick det bra med vanlig rak förlängare till 1/4” spärrskaftet att lossa skruven med access genom strålkastarens hål. rekommenderar en teleskopmagnet för att ta upp och föra tillbaka skruven när lossad.

För att komma åt sensorn knäppte jag loss och vek undan kabelstammen som passerar där och lossade dess kontakt i fläkten. Då gick det att få ner handen till sensorn.

Hoppas det kan vara till lite hjälp, var tunt med youtube videos till oss som har automat kylaren ivägen :P
TMAP är annars ökänd för att kunna vara trasig så bilen inte går som den ska utan att det skapar felkoder. Min var uppenbarligen trasig ett bra tag utan att någon kod skapades. Däremot kunde jag ibland märka att bilen tappade orken.
Jag tror motorlampan slocknar efter några körcykler om felet försvunnit. Koden eller koderna kommer ligga kvar med info om när problemet senaste hände bra länge men tror även de försvinner efter en tid om problemet inte upprepats.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]