Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta är inte en B5244S dock, den motorn kom enligt wikipedia först -99. Den motor som denna bil bör ha är en B5254S motor, användes 95-97 på 850 2.5l.
Applications:
1995–1997 Volvo 850 badged as 850 2.5-20_V, 850 2.5 20V or 850 GLT
Även om det är möjligt att byta kamremmen utan talk skulle jag gärna haft nåt som låser kamaxlarna innan jag tog bort remmen. Typ så här:
IMG_1406.jpeg
IMG_1406.jpeg (198.64 KiB) Visad 1330 gånger
Om några timmar åker jag och kollar på bilen, vilket tar några timmar till.

Denna video tyckte jag hade många bra punkter för vad man bör kolla

-Kolla PCV genom att kolla om det kommer rök ur oljestickan när du drar upp den. Kan också kollas genom att sätta typ en gummihandske i hålet för oljekorken.

-Kolla "skvallerhålet" ifall det rinner ut olja

-Kolla topplockspackningen, kolla om kylnivån har stigit i systemet när motorn blivit varm.

De två sakerna är färskast i huvudet

e: Nu har jag VADIS som jag kör på en VM, matade in VIN numret där och enligt mjukvaran är det en 97a. Men typiskt för det finska registrationssystemet är det inte bilens årsmodell som gäller utan årtalet den först blev registrerad på vägen.
Jaha igår körde jag hem med en Volvo då, kört 700km på en dag, kom hem ca 1:30 på natten och var utslagen.

Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket och det var inget tryck där osv. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.

-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttaning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.

-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.

-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.

-AC verkar faktiskt funka men svagt.

-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken.

-Sommardäcken är för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare.

-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.

-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.

-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?

Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.

Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.

Tog några bilder.

Höger framskärm här är rosten värst:
Bild

Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
Bild

Jag börjar ha för många bilar...
Bild
Grattis! :-D

Framskärmarna bruka rosta från inuti. Dom är slut. Jag har samma problem. Inte så lätt att hitta begagnade i bra skick och rätt färg. För att byta belysningen till klockan ska mäterhuset plockas ut. Det fungerar på VDO’n att byta klockan mot en färddator men då behöver man även info-brytaren. Jag hade tur och hittade både på skroten. Letade länge efter två polarvita skärmar till min 850. Till slut gav jag upp och plockade två i grönt och rött. Tror den gröna är precis samma färg som du har. På bänken ser du hur färddatorn och infobrytaren ser ut. Rolig jag tog den här bilden i somras efter jag kommit hem från skroten. :-D
IMG_0937.jpeg
IMG_0937.jpeg (458.68 KiB) Visad 961 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Att framskärmarna rostar sönder beror främst på två saker:
1. Det samlas lera på insidan i hörnet mellan "bågen" och främre stötfångaren. Bör rensas typ vartannat år. Går att komma åt underifrån men lättast är det om man tar ur blinkerslyktan
2. Rost startar vid popniten som håller innerskärmen mot framänden av "bågen". Niten och plåtfliken den sitter i bör hållas inoljade :-)
Det är synd man inte längre har nån skrot i närheten... Färddator är säkert trevligt men först är nog att få tillbaka all originell funktionalitet. Original manual och papper så mycket det går också så jag kan börja på ny servicebok.

Men jag ska plocka av skärmen nån gång och kolla hur det ser ut bakifrån, är det bara den biten och lite runt om så tror jag att jag kan forma ny plåt och svetsa in. Med skärmen av blir det mycket enklare, då kan man tigga också och få mjukare fog som kan hamras.

Kan jag byta ut skärm så gör jag hellre det förstås. Färgen ska inte vara problem för mig bara man vet färgkoden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 49
XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men[…]

Vägmätare saknas

Nere till vänster står det 23.3 km, ---[…]

Hade problem med att mobilen kopplade bort handsfr[…]