Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikVolvo
Har felkoderna P0222 och P1520 samt även ECM-9520 och ECM-918F

Den första felkoden är spjällägesgivare (P0222). Sökte på nätet efter en spjällägesgivare får jag upp bild på en givare som jag inte kan hitta på min bil. Var sitter den? Sidor som säljer spjällägesgivare påstår att den passar min bil men då jag inte kan hitta motsvarande blir jag fundersam. Se bild.

Sitter spjällägesgivare på spjällhuset eller hur fungerar det? Motorn går bra, tomgången stabil och den svarar på gas. Så jag fattar inte riktigt vad som är fel. Har rengjort spjällhuset, var ganska ren så jag tror inte att den orsakade felkoden. Rengjorde då jag ändå tagit bort den. Den har tyvärr vit etikett.

Bilen är Volvo S80 årsmodell 2000 170 hk. Motorkod B5244S
Tacksam för svar
Bilagor
preview.jpg
preview.jpg (13.16 KiB) Visad 2212 gånger
av FredrikVolvo
Tack. Trodde att det var något sådant. Blir lite konfys då den typen av givare kommer upp på alla reservdelssidor när jag söker. Behöver jag en ny gaspedal?
Användarvisningsbild
av MartinS
Spjällägesgivaren är inbyggd i spjällhuset på din bil.
av FredrikVolvo
Vill tacka alla i tråden som kommit med input. Har lärt mig mer hur det fungerar.

Lite pinsamt så upptäckte jag felet idag. Det var säkring nr 16 i motorrummet som var sönder. Borde börjat där. Felkoderna var:
P0222 Spjällägesgivare/gaspedallägessensor “B”, krets, låg insignal
P1520 Accelerator Pedal, position sensor internal fault
ECM-9520 Accelerator pedal position sensor
ECM-918F Accelerator pedal position sensor
Säkringen gick till " A/C compressor; throttle sensor; automatic transmission". Alla felkoder försvann när jag byte säkringen.
av sicnarf
Men varför gick säkringen då? Det är något knas annars hade det ej gått sönder. Det kommer hända igen så bättre kolla vd som är bakomliggande orsaker till säkringens bortfall. Troligtvis fel på ac? Också intressant att veta varför du kollat just den säkring? Eller kollar du igenom alla 40 och hittade denna?
D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan p&[…]