Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena volvoraggare, och andra också! Var in på Bilbolaget med åket på service idag och konstaterades att stödlagret till höger drivaxel är sopslut. Har bara skruvat drivaxeln i min gamla V70 I men förmodar att det är samma konstruktion? Är det görbart att ta loss drivaxeln och pressa loss lagret och trycka dit ett nytt som på den gamla eller är det byte av drivaxeln som gäller? Fick pris på drygt 14000 alt. 12000 beroende på om lagerhållaren är paj varav kostnaden för axeln är 9800. I min värld orimligt dyrt att betala för en utbytbar del som egentligen kostar några hundralappar. Mina tummar sitter ganska långt ut på händerna och har tillgång till verkstad så det fixar jag nog själv.
Blev en drivaxel från skroten då det var det enda som fanns tillgängligt före helgen då jag behöver bilen. Har skaffat ny skruv till axeländen. Någon som har koll på hur man drar den eller har beskrivning på hur man byter hela axeln så sparar jag en massa tid? Moment och vinkeldra som på äldre modeller eller? I så fall vilket moment och vinkel?
Jo den resan har jag också gjort på likadan bil så jag undrade om det ser likadant ut på min V60. Börjar vara en tio år sedan jag gjorde det och köpte skf lager genom samma firma som du. Axeln jag köpte nu har samma konstruktion som tidigare. Ska bogsera av lagret imorgon och besöka Momentum och kolla om jag hittar passande lager.
Tack för ditt svar 😃
Lycka till :-)
Trodo.se brukar ha ytterknutar och damasker till rimligt pris
Jag har bytt höger drivaxel på min manuella V60 D4 -14 för något år sen. Var en yttre drivknut som va kass och jag fick tag på en lågmilad axel på skroten.
Vad jag kommer ihåg så delade jag bara vid undre spindelled och sen gick det att fälla ut tillräckligt för att få ut axeln. Det kom typ en halv dc olja från växellådan när man drog ut axeln.
Skruven längst ut drog jag bara "good and tight", den har inte lossnat ännu.

Stödlagret borde ju gå att byta men frågan är om det är värt instatsen om du nu redan skaffat en hel axel.
Hållaren till stödlagret ser riktigt klent ut, frågan är om man får av det helt...

Bild på min gamla axel:
20230214_161749.jpg
20230214_161749.jpg (2.85 MiB) Visad 1896 gånger
20230214_161738.jpg
20230214_161738.jpg (3.37 MiB) Visad 1896 gånger
Cotag skrev: fre 27 sep 2024, 00:22 Jag har bytt höger drivaxel på min manuella V60 D4 -14 för något år sen. Var en yttre drivknut som va kass och jag fick tag på en lågmilad axel på skroten.
Vad jag kommer ihåg så delade jag bara vid undre spindelled och sen gick det att fälla ut tillräckligt för att få ut axeln. Det kom typ en halv dc olja från växellådan när man drog ut axeln.
Skruven längst ut drog jag bara "good and tight", den har inte lossnat ännu.

Stödlagret borde ju gå att byta men frågan är om det är värt instatsen om du nu redan skaffat en hel axel.
Hållaren till stödlagret ser riktigt klent ut, frågan är om man får av det helt...

Bild på min gamla axel:
20230214_161749.jpg
20230214_161738.jpg
Okej! Då är det nog samma konstruktion som på de jag hittade på youtube på V70 så ska nog gå bra det där. Axeln till manuell låda ser inte riktigt lika ut. På min sitter lagret fast med en låsring. Behåller nog lagret som sitter på axeln som du säger ändå då det är ok.
Tack för svar 👌
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]