Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hade min V70 från 2016 inne på service häromdagen och fick anmärkning på fukt i bromsvätskan och slitna Bärarmsbussningar bak där dom rekommenderade utbyte. Har googlat lite och det verkar vara en sån där grej som verkstäderna drar till med, många trådar med dessa två åtgärder ihop. Säger inte att dom hittar på men frågan är hur bråttom det är? Dom sa inget på besiktning alls angående bussningar, men det kanske dom inte gör? Märker inga symptom på bilen heller men vet inte helt hur det påverkar.

Mvh D
Doraso skrev: tis 24 sep 2024, 06:51 Hej!

Hade min V70 från 2016 inne på service häromdagen och fick anmärkning på fukt i bromsvätskan och slitna Bärarmsbussningar bak där dom rekommenderade utbyte. Har googlat lite och det verkar vara en sån där grej som verkstäderna drar till med, många trådar med dessa två åtgärder ihop. Säger inte att dom hittar på men frågan är hur bråttom det är? Dom sa inget på besiktning alls angående bussningar, men det kanske dom inte gör? Märker inga symptom på bilen heller men vet inte helt hur det påverkar.

Mvh D
Kan säga att alla med V70 08-16 har förr eller senare problem med bärarmsbussningar bak aka länkarmbussningen. (volvo tar cirka ~5000-5500kr för bytet). bråttom? nej. bussningarna sliter och förr eller senare kommer du höra oljud/gnissel vid t.ex gupp, gropar etc men bilen kommer gå att köra. Jag har gnissel(speciellt vid vintertid så hörs det) men utöver det har jag inte bytt ännu och det har gått.. 2-3år nu sedan det "börja låta"
Bilarna kan bli en gnutta vingliga om glappet blir för stort i de främre bussningarna i de bakre bärarmarna. Vilket förstås också kan öka däckslitaget. Men de ramlar inte av, så det är ingen fara för att hjulen ska lossna eller liknande.

De flesta bilar har vatten i bromsvätskan om den aldrig bytts ut.
UnleashFusion skrev:

Mvh D
Kan säga att alla med V70 08-16 har förr eller senare problem med bärarmsbussningar bak aka länkarmbussningen. (volvo tar cirka ~5000-5500kr för bytet). bråttom? nej. bussningarna sliter och förr eller senare kommer du höra oljud/gnissel vid t.ex gupp, gropar etc men bilen kommer gå att köra. Jag har gnissel(speciellt vid vintertid så hörs det) men utöver det har jag inte bytt ännu och det har gått.. 2-3år nu sedan det "börja låta"
apersson850 skrev:Bilarna kan bli en gnutta vingliga om glappet blir för stort i de främre bussningarna i de bakre bärarmarna. Vilket förstås också kan öka däckslitaget. Men de ramlar inte av, så det är ingen fara för att hjulen ska lossna eller liknande.

Tack för svaren då avvaktar jag. Jag tycker det är lite märkligt att det alltid är något dom tycker man ska åtgärda varje gång :) För något år sen så sa dom att det läckte mellan motor och växellåda och att det absolut var tvunget att fixas och det skulle kosta minst 15k. Bad en kompis om hjälpa att kolla och vi torkade bort lite lite lite kladd och sen dess har det inte synts något. Jag har heller inte kunskapen att ifrågasätta :P
Doraso skrev: tis 24 sep 2024, 14:02
UnleashFusion skrev:

Mvh D
apersson850 skrev:Bilarna kan bli en gnutta vingliga om glappet blir för stort i de främre bussningarna i de bakre bärarmarna. Vilket förstås också kan öka däckslitaget. Men de ramlar inte av, så det är ingen fara för att hjulen ska lossna eller liknande.

Tack för svaren då avvaktar jag. Jag tycker det är lite märkligt att det alltid är något dom tycker man ska åtgärda varje gång :) För något år sen så sa dom att det läckte mellan motor och växellåda och att det absolut var tvunget att fixas och det skulle kosta minst 15k. Bad en kompis om hjälpa att kolla och vi torkade bort lite lite lite kladd och sen dess har det inte synts något. Jag har heller inte kunskapen att ifrågasätta :P
Jag brukar tänka.. "om besiktningsmannen" inte ger någon 2a/icke godkänd för något på bilen så ser jag inte anledningen att byta ut delar (om det inte är något som kan påverka mycket). Om bilen i sig funkar som den skall, "If it ain't broke, don't fix it”.
Jag tänker "om något är slitet, eller snart blir slitet, byt ut/reparera så det är gjort". Annars så står jag plötsligt där med något som inte fungerar för det blev för dåligt. Den gången det händer passar det aldrig bra.

"If it's going to break, fix it before."
Är bussningarna riktigt dåliga bör du märka skillnad efter byte.
Den värsta jag haft gick som en hal ål i rondellerna och var riktigt otrevlig att köra.
En annan gnisslade men ingen skillnad efter byte på köregenskaperna.
Senaste gnisslade och märktes viss skillnad på egenskaperna efter byte.

Som nämnts innan kan det innebära ökat och fel slitage på däck.
apersson850 skrev:Jag tänker "om något är slitet, eller snart blir slitet, byt ut/reparera så det är gjort". Annars så står jag plötsligt där med något som inte fungerar för det blev för dåligt. Den gången det händer passar det aldrig bra.

"If it's going to break, fix it before."
Jag tänker likadant! Antingen fixar man det planerat i lugn och ro innan det blir akut, eller så fixar man det när det är bråttom och man inte har tid. Ingen skola är rätt eller fel, men det är klokt att veta att man gjort ett aktivt val av det ena eller andra tillvägagångsättet...

Jag fick anmärkning på servicen att mina bussningar var dåliga, av olika orsaker bytte jag inte (aktivt val), året efter fick jag anmärkning (bra att veta) på besiktningen och då gjorde jag bytet.

Hur bilen beter sig när dom är dåliga varierar, allt beror på var och hur mycket bussningen släppt/gått sönder. Det vanligaste symptomen att bilen blir lika rikningsinstabil, alltså att du får svänga en del på en rak motorväg samt att den kan klonka lite vid väggupp....
Jag håller med apersson850 här. Jag bytte till Powerflex på min Classic en ledig dag i lugn och ro. Bilen hade då gått 13500 mil och bytet var i förebyggande syfte, det var inget större fel på originalbussningarna.
Men det står ju såklart var och en fritt att välja strategi själv.

För övrigt märker jag ingen skillnad i komfort mellan Powerflex och original.
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]