Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1590404
Hur och var används tolken, jag har kollat videos hur man byter rem på 850 men inte sett nån där man byter med tolk. Alternativt var kan jag ladda ner eller köpa materialet som har korrekta instruktioner?

Denna video kollade jag igår, den var trevlig då motorn var ur. Nu noterar jag det är en modernare motor än vad som finns i bilen jag kollar på


Vad är det för motor i denna bil? Enligt wikipedia kan det vara B5254S som gäller.
#1590405
Minns att man ta bort startmotorn och sätter in tolken för att låsa vevaxeln. För att låsa kamaxlarna ta man bort tändningsfördelaren och mera.

Edit—/ Hittade bara den här bilden. Kan kolla hemma om jag hittar även en bild av kamaxlarna.
IMG_1392.png
IMG_1392.png (1.61 MiB) Visad 3800 gånger
#1590440
Hittade nyss verktyg som faktiskt var överkomliga (500kr), frågan är passar de??? Det står Volvo 20V motorer och listar 2.5l men jag litar väl inte helt på vad det står där, har ju ingen aning om hur stori variation som förekommer bland motorerna som finns. Eller är de alla lika på denna punkt?
th41619454882ct4624_pack[1].jpg
th41619454882ct4624_pack[1].jpg (45.71 KiB) Visad 3450 gånger
th41531756721ct4624[1].jpg
th41531756721ct4624[1].jpg (35.66 KiB) Visad 3450 gånger
#1590457
Det ser mer eller mindre identiskt ut med det som biltema hade förut, och det jag har. Har för mig vevlåsningen är brons-färgad på biltemas version dock.

Ja, det är relativt involverat, men helt klart värt det.
Som kuriosa passar man "givetvis" på att kika över fördelaren, kamaxelgivaren och packningarna på kamaxeln... Lika bra att se över vevhusventen i samma veva eftersom man ändå har i princip allt i vägen nedmonterat(rekommenderar INTE att att låta insuget sitta kvar, även om det går) :-)
#1590465
Här kommer bilderna. Tydligen använder Volvo tolken 5451 och 5452 bara vid byte av kamaxeltätningarna. Men som Luciv3r skrev. Med tolken blir det säkert rätt och man har en viss säkerhet. Men man har också mycket mer jobb.
IMG_1396.jpeg
IMG_1396.jpeg (76.82 KiB) Visad 3360 gånger
IMG_1393.jpeg
IMG_1393.jpeg (104.37 KiB) Visad 3360 gånger
IMG_1394.jpeg
IMG_1394.jpeg (114.23 KiB) Visad 3360 gånger
IMG_1395.jpeg
IMG_1395.jpeg (82.54 KiB) Visad 3360 gånger
Här en bild av tolken:
IMG_1399.jpeg
IMG_1399.jpeg (68.75 KiB) Visad 3356 gånger
#1590470
Notera att B5244S-motorerna praktiskt taget inte har någon justermöjlighet på kamaxlarna. De tidigare hade rejält ovala hål för de tre fästskruvarna på naven men så är det icke på de nyare. Så tydligen styrde man upp toleranserna på kamaxlar och nav rejält när de motorerna togs fram..
Jag har bytt rem fyra gånger utan tolk. (V70 -00 B5244S2) Skaffade tolk men jag kommer inte att använda den vid 5:e bytet när det så småningom blir dags. Jag ser inget skäl ;-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 49
USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

https://www.youtube.com/watch?v=RBCd0XYC_Wk https[…]

Trasig kylardränering

Byter kamrem och pump, fick litet läckage eft[…]