Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ksormo
Hei,

Opplever utfordringer med at deler av bremsebelysningen lyser selv etter at bilen er skrudd av.

Litt bakgrunnshistorikk:
Har tidligere hatt kabelbrudd (kabelbrudd i 5 jordingspunkt) i kabel til bakluke som medførte problemer med flere lamper - posisjonslys, bremselys mm. Har nå byttet ut kabelen.

Etter at kabelbytte er gjort har jeg fremdeles ikke lys i ledbar tilknyttet bremselys øverst i glass bagasjeluke. Dersom jeg manuelt setter strøm til denne så lyser ledbaren så utfordringen er at denne ikke får strøm under aktivering av bremser.

Videre dersom jeg trykker på bremsen får jeg et sterkt bremselys i begge sidelys oppe men har problemer med at de fortsetter å lyse svakt selv om bilen er skrudd av. Dersom jeg tar strømmen til batteriet slutter disse lysene og lyse, men med en gang man trykker på bremsepedalen er man tilbake til samme utfordring.

Er beskymret for at dette kan være en CEM feil men håper at dette kan være andre årsaker. Hva tenker dere?
av Ksormo
Har en mistanke om at det kan være noe med sentrallås tilknyttet bagasjeluke. Belysningen i luken står på som at bagasjeluken er åpen
Användarvisningsbild
av Steffe3
Känns mer som en/flera skadade kablar. Jag hade en som hade skavts av så jag inte kunde låsa/låsa upp. Finns en kopplingspunkt precis ovanför innertaket vid belysningen.
av Lelleprinter
Ser att du har hittat en felkod för high mounted stop lamp,
Jag håller med Steffe att du har förmodligen kabelfel, kanske en klämd kabel till jord.
Item 10/50 och 10/43 skall vara de övre bromsljusen i bagageluckan.
10/19 är LED-listen överst i mitten på glasrutan.

Bifogar schemat för bromsljusen.
Bromsljus V70.png
Bromsljus V70.png (124.06 KiB) Visad 2125 gånger
av Ksormo
Hei,

Har ikke klart å lokalisere hvor jordingsfeilen ligger, annet enn at feilen ligger på kobling 3 i 14 pin koblingen.
Det er ikke feil på ledningsnett i bagasjerommet.

Noen hypoteser:
- Har øvrig oppdaget at jeg har en feil i kobling til tilhengerfeste som medfører feil på "trail gate"module. Kan dette medføre en jordingsfeil?
- kan det være en "microswitch" i selve lampene som medfører at lysene står kontinuerlig på?
- Har erfart ved risting i kabel eller slamring med dører av og til får lysene til å skru seg av. Kan dette være tegn på dårlig kobling en plass?

Setter pris på alle innspill.
Bilagor
Skjermbilde 2024-10-01 221550.png
Skjermbilde 2024-10-01 221550.png (254.79 KiB) Visad 1012 gånger

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]