Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
frasse4 skrev:Jag hade alla dagar satsat på en P2 istället för en Volvo Mondeo XC70. Då går ju 3.2:an bort men 2.5T är en mycket bättre motor, fint bottendrag. Dessa gav 300 Nm vid lägre varvtal än D5:an vid den tiden.
Ja alltså det är ju lite både och. Tänker mig att en sen P2 på sätt och vis vore ett tryggare val än första generationen av P3, samtidigt som jag är väldigt svag för P3, har alltid velat ha en. Säkerheten är ju också högre och även har väl P3 faktiskt större bagage, och jag tänkte att just 3.2 skulle kunna vara ett bra alternativ om man ändå ska gå på en tidig sådan. Men jag vet inte. Jag måste inte ha 3.2, men jag vill inte köpa en ganska dyr P3 och dessutom ha 7-8k i skatt för en D5.

Men ja hade jag fått chansen hade jag nog knipt den där i Östersund.
Användarvisningsbild
av batmac
Bortsett från ett litet återbesök för att byta ut sidopanelen på förarstolen någon gång framöver (delar fanns inte idag) så har bilen varit inne på sin förmodat sista garantiåtgärd idag. Garantin är nu förbrukad och hann precis klämma in nya länkarmar fram. Så nu låter den inte som sju svåra år längre. Var ju pinsamt att åka och handla :P
Användarvisningsbild
av batmac
Höst och lite ruggigt, återigen upplever jag problem med trött värme i bilen. Bilen tycker att värmaren mår jättebra enligt servicemenyn. Insåg att jag kört runt med luckan över mobilfacket (som jag inte ens visste fanns förrän typ i förrgår) öppen så den blockerar tempsensorn. Tänkte att det kanske kunde vara det som är fel men inte helt övertygad. Har lagt en beställning på en ny tempsensor också bara för att testa och passade på att beställa nytt plastclip till baksätet när jag ändå var i farten.

150kr totalt, ska komma nästa vecka så får väl se om det blir nåt bättre.

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
Jahapp, vinterdäcken på, chilläge aktiverat. Slut på rondell- och rödljusrace för året ;-)

Imorgon blir det service av traktorn.

Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, det börjar väl bli dags att damma av vintersulorna iaf, dubbar på mina så jag håller mig en stund till. Passar du på att göra något med bromsarna när hjulen väl är av eller tutar du glatt på? :-)
av Lövet
grillchips skrev: mån 21 okt 2024, 15:31 Ja, det börjar väl bli dags att damma av vintersulorna iaf, dubbar på mina så jag håller mig en stund till. Passar du på att göra något med bromsarna när hjulen väl är av eller tutar du glatt på? :-)
Jag brukar slå ut pinnen på frambromsarna och göra rent samt smörja den. Bak ids jag inte plocka isär för det är lite mer jobb. Men pinnen kan ärga fast och då sitter man i ganska stora problem som är lätta och snabba att minimera.
Användarvisningsbild
av batmac
grillchips skrev: mån 21 okt 2024, 15:31 Ja, det börjar väl bli dags att damma av vintersulorna iaf, dubbar på mina så jag håller mig en stund till. Passar du på att göra något med bromsarna när hjulen väl är av eller tutar du glatt på? :-)
Jo dubbat här också men det är vad det är, rätt vad det är så har vi vinter en morgon :-D

Nej, jag har faktiskt inte gjort det en enda gång och jag drar mig för att göra det för jag tror det är för sent, så jag vill skaffa nya pinnar först.

Lövet skrev: Jag brukar slå ut pinnen på frambromsarna och göra rent samt smörja den. Bak ids jag inte plocka isär för det är lite mer jobb. Men pinnen kan ärga fast och då sitter man i ganska stora problem som är lätta och snabba att minimera.
Ja, risken är att det redan är kört. Bilen har gått 13k mil utan åtgärd (förmodar jag, kupéfilter var aldrig bytt så tvivlar på att bromsar är servade). Ger jag mig på det så ska jag ha nya pinnar redo först. Kanske lika bra att lämna in den till nån som vet vad dom håller på med första gången och sen bli bättre på det.
av Lövet
batmac skrev: mån 21 okt 2024, 16:47
Ja, risken är att det redan är kört. Bilen har gått 13k mil utan åtgärd (förmodar jag, kupéfilter var aldrig bytt så tvivlar på att bromsar är servade). Ger jag mig på det så ska jag ha nya pinnar redo först. Kanske lika bra att lämna in den till nån som vet vad dom håller på med första gången och sen bli bättre på det.
Helt rätt att ha nya pinnar redo. Behöver man smälla på hårt finns absolut risken att de böjs.
Användarvisningsbild
av grillchips
Intressant. Ja, jag har noll historik om min och 9500 mil nu. Däremot står det i menyn att service återställdes för 2500 mil sen, vad som de facto gjordes där vet jag ju inte.
Dessa pinnar, har vi något artikelnummer så man kan beställa? :-D
Användarvisningsbild
av batmac
grillchips skrev:Intressant. Ja, jag har noll historik om min och 9500 mil nu. Däremot står det i menyn att service återställdes för 2500 mil sen, vad som de facto gjordes där vet jag ju inte.
Dessa pinnar, har vi något artikelnummer så man kan beställa? :-D
Den verkar nollställas så fort den är inne för nåt öht, iaf min

Lättast är förmodligen att bara be om det du vill ha och låta dom plocka fram det, men dom har en ganska trevlig reservdelskatalog

https://epc.tesla.com/en-US/catalogs

Borde vara 8008248-00-A eller 8008250-00-A

https://epc.tesla.com/en-US/catalogs/c0 ... fb529df5d4
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 24
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]