Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Hej,
Är det någon som har fått den här smarta energifördelningen mellan bensin och el att fungera? I lördags skulle jag åka från Sthlm till Arboga och matade in destinationen i gps:en. Framme i Arboga är ungefär hälften av elen kvar. Det verkar ju helsnurrigt, man vill ju att all el ska förbrukas.

Liknande har hänt mig flera gånger. Går det att stänga av denna funktion?
av Mr T
För mig fungerar det som avsett, dvs att jag kan köra en längre sträcka i hybridläget och matar in resmålet i maps och elen förbrukas succesivt under färden.

Att slå över till pure-läget är ju ett annat sätt att se till att elen förbrukas, men inte det som OP efterfrågade.
Användarvisningsbild
av V9097
Mamel skrev:Hej,
Är det någon som har fått den här smarta energifördelningen mellan bensin och el att fungera? I lördags skulle jag åka från Sthlm till Arboga och matade in destinationen i gps:en. Framme i Arboga är ungefär hälften av elen kvar. Det verkar ju helsnurrigt, man vill ju att all el ska förbrukas.

För mig fungerar det utmärkt. Elen brukar ta slut strax innan jag kommer fram. Det är tydligt att bilen använder el vid acceleration och långsam körning ut ur villakvarteret, och bensin vid konstant fart på motorvägen. Om det finns el kvar när man närmar sig målet går den över på batteritrift lagom långt innan man är framme så att batteriaet är helt tomt när man parkerar.
av perhall
stänga av... problemet är snarare att funktionen inte alltid fungerar. Den funkar toppenbra skulle jag säga (när den funkar, vilket den oftast gör numera).
av Mamel
V9097 skrev: tor 19 sep 2024, 11:39
Mamel skrev:Hej,

För mig fungerar det utmärkt. Elen brukar ta slut strax innan jag kommer fram. Det är tydligt att bilen använder el vid acceleration och långsam körning ut ur villakvarteret, och bensin vid konstant fart på motorvägen. Om det finns el kvar när man närmar sig målet går den över på batteritrift lagom långt innan man är framme så att batteriaet är helt tomt när man parkerar.
Ja, precis så borde det ju fungera. Får väl be någon kolla vid nästa service.

En annan konstighet: om jag accelererar så kraftigt att bensinmotorn kickar in, fortsätter den att gå på bensin rätt lång tid efteråt. Men det är kanske normalt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodligen för att det inte är nyttigt att bara starta en bensinmotor och sen stoppa den igen efter några sekunder.
av Mr T
Mamel skrev: mån 23 sep 2024, 18:17 En annan konstighet: om jag accelererar så kraftigt att bensinmotorn kickar in, fortsätter den att gå på bensin rätt lång tid efteråt. Men det är kanske normalt?
Ja det är normalt och av den anledningen brukar jag byta till pure-läget, då undviker man att bensinmotorn går igång, så länge man inte gör en kick-down.
av Mamel
Mr T skrev: tis 24 sep 2024, 15:46
Mamel skrev: mån 23 sep 2024, 18:17 En annan konstighet: om jag accelererar så kraftigt att bensinmotorn kickar in, fortsätter den att gå på bensin rätt lång tid efteråt. Men det är kanske normalt?
Ja det är normalt och av den anledningen brukar jag byta till pure-läget, då undviker man att bensinmotorn går igång, så länge man inte gör en kick-down.
Tack, bra idé.

Edit: Jag hade en fråga till med anledning av det kom jag på: om man gör en kickdown, får man då både el- och bensinmotorn eller kräver det att man ändrar körläge?
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]