Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Malmstroem skrev:Det är dessa fåtal minuter när det är riktigt halt som gör att jag numera har Nokia dubbdäck på min XC90. Efter ha glidit ner för en isig backe med friktionsdäck blev det byte till riktiga dubbdäck förra vintern. Jag har fortfarande friktionsdäck på elbilen, men det är rätt skönt att ha riktiga dubbdäck på en bil.
Skulle vilja ha tre uppsättningar däck/fälgar: sommar, friktion, dubb. Har bevakning på volvo dubbdäck 19" men är lite kinkig när det kommer till fälgar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: mån 23 sep 2024, 18:08
Malmstroem skrev:Sedan kan vi diskutera om det behövs 100-200 mil för att få fäste. Jag tycker det räcker gott med 100-200 km för att vinterdäck ska fungera bra igen.
Beror ju mycket på hur man lagrar däcken, hur gamla dom är och hur slitna dom redan är. Mina blir normala efter ett par mil typ.

100-200 mil är nog en gammal skröna som kanske hade en gnutta sanning för sisådär 40 år sedan...
Ligger de I solen över sommaren, svettas, vulkaniseras och påverkas av solens UV strålar kan nog 100-200 mil behövas så ytterlagret nöts av ,ligger de mörkt och svalt räcker ett par mil
Användarvisningsbild
av sewen
Nu är det bytt iaf och det känns helrätt! Prognosen visar numera tydligt vinterväglag dit vi ska.
När jag bytte idag slog det mig att jag aldrig skiftat till just dessa vinterdäck själv förut. Hann skruva i en bult innan jag upptäckte att de va fel rotationsriktning..

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]