Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1589719
Idag rastade jag musk-elbilen några (~25) mil efter jobbet och köpte vinterdäck till traktorn. Nu blir det ballong må ni tro. Går upp från 215/65 till 215/70. Hittade en uppsättning Michelin X-Ice North 4 som suttit på en Subaru Forester som jag lägger om på mina fälgar.

Några år på nacken men hälften så gamla friktionsdäcken jag har liggande och bra mönster och dubb fortfarande. Vi har samma modell på Teslan och är nöjda så. 2500kr för hela spektaklet. Tänker mig att jag kanske kan kränga fälgarna och friktionsdäcken också, finns alltid nån som vill ha. Fälgarna verkar vara typ Eta Beta Eros eller liknande. Säkert inget åtråvärt men funkar nog.

Bild
#1589942
Har haft en lukt i bilen som jag inte kan sätta fingret på men den har varit ganska intensiv. Vet inte om det kan vara kupefiltret, men det känns mer som det är när den är stillastående det börjat lukta. Började med att städa ur bilen idag, dammsuga varje vrå och även damma av textiltvätten och köra ett varv med den på säten och i bagage. Fick stå med alla dörrar och bagaget öppet hela dagen idag också för att vädra ur så får jag se om det gjorde någon skillnad. Man kan även skymta en doftkôrv från feltema.

Bild

Noterade att jag tycker det ser ut som att ena hjulet svänger lite mer än det andra när bilen stod så där också. Ska in med den på en liten genomgång på torsdag så får se då.

Tycker den ser ganska fin ut annars, lyktpoleringen gjorde stor skillnad.
#1590028
Doften var tillbaka idag så gårdagens åtgärder gjorde ingenting.

Gav mig på att byta kupéfiltret. Svängde förbi biltema och plockade upp ett där. Misstag. Fick ut det gamla utan större problem, men tyckte inte det såg så skitigt ut och det luktade inte direkt nåt speciellt. Däremot var det helt kört att få dit filtret från Biltema. Det ska sägas att jag aldrig bytt ett kupéfilter, men ska det verklig vara helt styvt? Kanterna var som kartong, och man måste ju typ böja filtret på mitten för att få dit det. Jag fick inte till det, utan satte tillbaka det gamla igen och det var inga problem alls. Ska beställa lite annan skit och serva den så jag tar väl och beställer ett kupéfilter också och hoppas på bättre resultat...

Under 10 grader idag också, så fick tillfälle att testa om värmaren fungerar. Den gick igång men efter bara en liten stund stängde den av sig pga låg batterinivå. Intressant, jag bytte som bekant batteriet till ett helt nytt vid haveriet och sen är den ju körd 60 mil upp följt av några turer på mellan 1,5 - 5 mil och inget annat. Det kan ha varit så att den stod med kupébelysningen över en natt, men ska det räcka för att ladda ur ett friskt batteri?

Nåja, tog tillfället i akt att installera snabbkontakterna till CTEK-laddaren och kopplade på den så får vi väl se hur den beter sig sen när det är klart. Lika bra att underhållsladda skiten, speciellt i vinter. Den kan komma att stå upp till en månad i stöten utan att köras.

Bild
#1590041
UnleashFusion skrev:
Vad för lukt typ, går det att beskriva?
när du precis startar upp bilen?
eller direkt när du går in bilen?
Svårt att beskriva. Lite unken men ändå ganska frän doft, som en förstärkt doft av gammal bil. Det luktar direkt jag öppnar den. Igår efter städ och vädring kände jag den inte längre, men den var tillbaka idag. Kan vid något tillfälle känt en antydan till det precis när fläkten drog igång också, så funderade lite på typ alger/mögel i ACn. Tyckte inte jag kände den så starkt när jag köpte den heller. Verkar lukta ungefär lika mycket i hela bilen, spelar ingen roll om jag går till bagaget eller förarplats.
#1590043
batmac skrev: sön 22 sep 2024, 20:22
UnleashFusion skrev:
Vad för lukt typ, går det att beskriva?
när du precis startar upp bilen?
eller direkt när du går in bilen?
Svårt att beskriva. Lite unken men ändå ganska frän doft, som en förstärkt doft av gammal bil. Det luktar direkt jag öppnar den. Igår efter städ och vädring kände jag den inte längre, men den var tillbaka idag. Kan vid något tillfälle känt en antydan till det precis när fläkten drog igång också, så funderade lite på typ alger/mögel i ACn. Tyckte inte jag kände den så starkt när jag köpte den heller. Verkar lukta ungefär lika mycket i hela bilen, spelar ingen roll om jag går till bagaget eller förarplats.
Hmm, har själv en sådant du vet när man står bakom en sopbil/ eller när soporna stått ute länge, direkt när jag startar bilen så kommer det från ventilationen(fram)(dock bara när det är sommar/varmt i garaget), sen när AC:n drar igång så försvinner det inom ~2-3sekunder.
Du kan ju prova med t.ex.: https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000050307 och se om det "hjälper".

Förr köpte jag filtrar etc. hos autodoc/mister-auto mfl. men nu har det blivit från https://aeromotors.se/ , billigare än alla nämnda. (trodo är dyr som satan när det gäller till service-(filtrar)..
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
#1590065
UnleashFusion skrev: Hmm, har själv en sådant du vet när man står bakom en sopbil/ eller när soporna stått ute länge, direkt när jag startar bilen så kommer det från ventilationen(fram)(dock bara när det är sommar/varmt i garaget), sen när AC:n drar igång så försvinner det inom ~2-3sekunder.
Du kan ju prova med t.ex.: https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000050307 och se om det "hjälper".
Ja jag får kanske testa något sånt som nästa steg.
UnleashFusion skrev: Förr köpte jag filtrar etc. hos autodoc/mister-auto mfl. men nu har det blivit från https://aeromotors.se/ , billigare än alla nämnda. (trodo är dyr som satan när det gäller till service-(filtrar)..
TommyP86 skrev:Biltemafiltret går bara få i helt om du skruvar ur cem och hållaren. Skräp. Köp ett mjukt
Skönt att få det bekräftat iaf. Hur vet man om det är mjukt? Jag tänkte dra iväg nån beställning från Autodoc och RIDEX dyker upp som förslag och har fått bra omdömmen på alla delar, men har ju inte en aning om det är stenhårt eller mjukt. Kanske säkrare att bara köpa hos Volvo eller åtminstone något av de lite fräsigare tredjepartarna.

Oj, https://aeromotors.se/ såg väldigt billigt ut vid en första anblick. Hur billigt vågar man köpa? :-D Jag menar, köper man Denckermann så får man rubbet för 250+ frakt, men går man på mann så blir det istället 750+ frakt. Inget av det är astromiska summor, men kommer det spela roll alls? Man kan byta lite oftare istället om det skulle vara så. Kanske ta ett lite coolare bränslefilter som inte ska bytas varje år.

Denckermann
Bild

Mahle
Bild

Mann
Bild
#1590071
batmac skrev: sön 22 sep 2024, 23:21
Kan tänka mig denckerman funkar? brukar se oljemagasinet köra på det märket när man kollar deras "service-kategori".
Annars är Mahle och eventuellt mann-filter att föredra. Körde själv Mahle med det lilla "extra"(findammfilter&antibakteriell verkan- varianten(om det gör skillnad kan jag inte säga): https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -387-mahle

denna funkar: https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... ann-filter
https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... enckermann
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]