Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Utkopplingslagret verkar vara på väg att skära på min älskade V70.

Det rasslar när man trampar in kopplingspedalen, försvinner när man släpper upp den.

En bilmekaniker som tittat på den säger att urkopplingslagret är slut och hela kopplingen behöver bytas ut. Ca 11-13 tusen tror han, en kostnad som kommer jäkla olägligt :-(

Finns det möjlighet att komma undan billigare här?

Typ byta endast trasigt lager för att förlänga livet på kopplingen? Andra alternativ?

Annars blir det till att bita i det sura 🍏

Tack på förhand.
Jag smörjer urtrampningslagret årligen på min gamla V70, ingen aning om det skulle kunna gå på de nyare :-)
Vägmätaren slog om till 64k i går så "nya" lagret har nu gått 35k och går fortfarande tyst och fint.. (det började rassla vid ~15k men efter det så har jag smort regelbundet)
viewtopic.php?f=16&t=150465
Erik Å skrev: sön 22 sep 2024, 23:59 Jag smörjer urtrampningslagret årligen på min gamla V70, ingen aning om det skulle kunna gå på de nyare :-)
Vägmätaren slog om till 64k i går så "nya" lagret har nu gått 35k och går fortfarande tyst och fint.. (det började rassla vid ~15k men efter det så har jag smort regelbundet)
viewtopic.php?f=16&t=150465
Intressant! Min har ju gått 15k och börjat rassla nu.

Hur lång tid tar det för dig att smörja den?

Eftersom jag själv varken kan eller har möjlighet att fippla måste jag kolla med en mekaniker.
StarkeKjell skrev: mån 23 sep 2024, 18:56 Hur lång tid tar det för dig att smörja den?
Eftersom jag själv varken kan eller har möjlighet att fippla måste jag kolla med en mekaniker.
Det tar väl typ en halvtimme att leta fram grejerna och späda ut fett plus 15 minuter för ingreppet :-)
Inte helt riskfritt dock, skulle kunna hamna fett på lamellen

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]