Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1590062
Står i valet och kvalet om jag ska byta till vinterdäck. Kommande vecka ska vi åka till och från fjällen.
Enligt SMHI kommer det bli bilåkande ca:
-95% i 10 plusgrader eller varmare med en hel del regn (14h)
-3% 5-10 grader (30min)
-1% 2 grader men snö (10min)
-1% runt 0 eller nån enstaka minusgrad (10min)

Ska jag sätta på vinterdäcken (friktion) för dessa 2% av resan? Det försämrar ju köregenskaperna och säkerheten under delen av resan som är varm och regnig rätt ordentligt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1590072
Det är inte lätt att rekommendera något om detta.

Jag skulle dock säga att det beror på var i fjällvärlden destinationen är.
Ska ni till Riksgränsen hade jag bytt hjul men till Sälen hade jag kanske avstått, detta under förutsättning att man följer prognosen in i det sista och även tittar hur det ser ut framöver.

Det kan ju bli halt av frost och minusgrader, inte nödvändigt med snö.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1590083
Byt däck. Du måste ändå köra 100 - 200 mil på däck som stått över sommaren lnnan du fär "rätt grepp". Vad är det för vinterdäck som inte tål +10°? Dom kan du i så fall inte sälja i södra Sverige. +10° och regn är det vi har här 90% av en normal vinter. Resten delas mellan svartis på morronen (endast dubbdäck hjälper), snökaos (trafiken står still) och strålande sol.
Lite överdrivet kanske, men mycket sant
av Malmstroem
#1590084
Baserat på detaljerna ovan hade jag bytt.

Du kommer i alla fall att köra större delen av säsongen på asfalt. Det är också bra att köra ett tag på vinterdäcken innan det blir halt.
Användarvisningsbild
av sewen
#1590115
Det där med att de ska rulla 100-200 mil innan de kommer upp i effekt efter förvaring hade jag ingen aning om. Då kommer de inte ha full effekt när vi är i fjällen utan vara som bäst när vi kommit hem igen och det är 12-15 grader i några veckor till.
Nä, byter jag till friktionsdäcken kommer jag nog byta tillbaka till sommarsulorna när jag kommer hem igen.

Men ska sägas att när vi väl är i fjällen så får bilen stå. Möjligtvis att vi tar den 5-10min till affären nån gång plus de 15min det tar att komma ner i dalen på vägen hem. Det är de 20 min med vinterväglag vi snackar om.
av Malmstroem
#1590119
Det är dessa fåtal minuter när det är riktigt halt som gör att jag numera har Nokia dubbdäck på min XC90. Efter ha glidit ner för en isig backe med friktionsdäck blev det byte till riktiga dubbdäck förra vintern. Jag har fortfarande friktionsdäck på elbilen, men det är rätt skönt att ha riktiga dubbdäck på en bil.

Sedan kan vi diskutera om det behövs 100-200 mil för att få fäste. Jag tycker det räcker gott med 100-200 km för att vinterdäck ska fungera bra igen.
av monarped
#1590126
Jag bytte bromskivor i går.
Passade då på o lägga på vinterhjulen.
De funkar kanon.
Brukar lägga på dom i september.
Och köra med dom till slutet av april.
Bor i Småland, och kör bara där.
Så lägg du på vinterdäcken
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1590127
Malmstroem skrev:Sedan kan vi diskutera om det behövs 100-200 mil för att få fäste. Jag tycker det räcker gott med 100-200 km för att vinterdäck ska fungera bra igen.
Beror ju mycket på hur man lagrar däcken, hur gamla dom är och hur slitna dom redan är. Mina blir normala efter ett par mil typ.

100-200 mil är nog en gammal skröna som kanske hade en gnutta sanning för sisådär 40 år sedan...
Användarvisningsbild
av sewen
#1590138
Ja jag lägger nog på dom i morgon sen får vi se om jag byter tillbaka när vi är hemma i storstan igen.
Sen får jag väl ta med mig hylsskaftet så jag kan efterdra på vägen när vi har lunchpause eller nåt..
Senast redigerad av 1 sewen, redigerad totalt 0 gånger.
Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]

Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]