Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Officefb
Hej! Har åkt omkring med en OBD-läsare inkopplad några dagar och sett att bilen laddar ganska kraftigt efter start (eller start-stopp) men sjunker snart till netto 3 A.

Förutom igår när den helt plötsligt laddar som en mildhybrid, dvs laddningen sjunker när motorn jobbar men stiger kraftigt vid motorbroms.

Det känns ju helt klart som att ”mildhybrid”-varianten är att föredra ur ett bränslespararperspektiv men varför i hela fridens namn har bilen bara gjort så en enda dag?

Båda batterierna nya och BMS-reset gjord.
Den ska göra båda delarna, efter behov. Om BMS är nollställ nyligen kan det också var så att den har känt sig för lite för att kartlägga batteriet, innan "slugladdningen" började.
mange240 skrev: sön 22 sep 2024, 22:25 Den laddar bara batteriet till 80% de sista 20 vid motorbroms :oops: :oops: :party: :oops:
Hmm, 80% verkar vara någon typ av brytpunkt men varför ökar den inte alltid laddningen vid motorbroms? Det borde ju alltid vara eftersträvansvärt oavsett om batteriet är 79% eller 81% laddat?

Min bil laddar som sagt rätt rejält efter start (-och-stop) men sen sjunker den ned till en konstant laddning på 2-3 A oavsett motorlast.

Nu är batteriet på 81% men fortfarande konstant laddning vid körning.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]