Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

TioTusenKRBil : Tjenare, var nere till bilen idag och kollade gamla fördelarlocket det är Boch jag hade från 93 :/ och samma med rotorn. börjar faktiskt misstänka delarna från biltema är riktigt kassa, så funderar på beställa hem bosch fördelarlock och rotor för att se om det blir skillnad,

För gamla delarna är från boch och bilen fungerade bra innan och skakade inte som den gör nu,,
Jag hade börjat med att mäta kablarna då dessa faktiskt ska bytas oftare än folk tror och därmed skapar problem. Biltemas hade jag inte litat på blint. Ta och lägg multimätaren på motstånd och kolla hur många ohm de har. Sök upp en tabell över rimlig ohm/dm och mät kabeln och jämför. Vicka sedan kabeln och vålda den för att se om siffrorna rör sig mycket (skräp).
Sedan kan man kolla rotor och fördelare likadant. Kontaktytorna ska vara fina och inte "dova" eller slipade. Ofta går det att slipa upp likt en borstmotor på t.ex. skruvdragaren eller generatorn men det håller inte länge och brukar bli lite "ärgad" eller bränd beläggning snabbt.
Utöver det ska det vara snustorrt innuti fördelaren. Är där olja så läcker antingen packboxen innuti aluminiumskivan eller typ kammen (förhoppningsvis det sistnämnda då det är 100ggr lättare att fixa).
Man kan även kika när det blir mörkt om gnistan hoppar fel, och eventuellt spreja lite rent vatten och se om det påverkar gången på tomgång.
Kan du berätta (igen?) vilka symptom bilen hade innan byte. Har lambda/motorlampan lyst tidigare?
Vilka tändstift ligger i just nu?
Är det sugis eller turbo?
Det är en vanlig automat 116hk innan bytet av fördelarlock och rotor så bettede sig bilen ytters lite underligt på tomgång efter man gasade upp han lite slöäppte det. och bilen gick som vanligt, men den har gått lite hackigt och hoppat lite /tomgång med gamla delarna i. därför jag ville byta till nya och fräscha delar.

tändstift är inte bytt, har bara bytt fördelarlock + rotor + tändkabelsatts från biltema. och efter när jag startade var det som att bilen inte gick på 4 cylindrar utan 3 cylindrar, och gick max 50-70 motor väg, släppte jag gasen var det som att den ville dö, hostade, hoppade i motorn. regerade inte knapp på gasen. sedan ställde jag den på parkeringen i hop om att få detta fixat så man kan besikta han igen :/
Svårt att säga över internet men om bilen går dåligt på låga varv/tomgång och sen beter sig ok när man gasar så hade jag gissat på typ litet läckage i insug/soppa.
Hur ser stiften ut? Är ju buslätt att kolla och då får man rätt så mycket information om vad som kan ha gått snett i motorn.
Om du ändå har alla delar liggandes kan man ju alltid byta tillbaka till gamla grejerna och se hur bilen går då, för att sedan byta en i taget istället.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]