Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo XC60 T8 Twin-Engine 2018 som rullat strax över 13tusen mil. Det har börjat "knaka" "smälla" från vänstra steget så att säga när den öppnas men inget när man stänger, så nu undrar jag vad det kan vara och om man behöver ta kontakt med verkstad eller liknande? och om detta är ett vanligt fel? det kom från ingenstans nämligen och bilen är köpt på Bilia i maj 2024.
Mest troligt är att dämparen gett upp. Ett ganska vanligt fel, de rostar sönder invändigt. Tror det finns en tråd bara om detta ifall du söker på forumet.

Fick byta på min v60 redan efter 2 år innan garantin gick ut, det började låta lite så min servicetekniker bytte båda dämparna. Bäst att du byter båda på en gång, annars är det tyvärr nog bara en tidsfråga innan den andra sidan också ger upp :-(

Vet inte vad konsumentköplagen säger när man köpt begagnat från bilhandlare men har för mig att inom 6 månader från köp borde det vara idé att reklamera.
Men finns säkert andra här på forumet som har bättre koll :-)

Försök stå på dig att få båda sidorna bytta i så fall, men är lite tveksam ifall handlaren går med på att byta båda när de själva skall stå för kalaset. Det är en annan fråga när Volvo står för bytet som det var i mitt fall; då kan man bara fakturera fler timmar på Volvo genom att byta båda dämparna ;-)
Jag hade exakt samma problem. Den vänstra dämparen lät som att den skulle smälla av vilken sekund som helst. Självklart hade garantin gått ut 2v tidigare.

Men Bilia bytte ut BÄGGE ändå utan kostnad.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]