Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Alvanilsson
Kemisk ren bensin skadar inte lacken på något sett förresten? Är det bara att hälla på en trasa och ”gnugga” lite? Eller ska det ligga på en stund?

Hur gör man liksom 😅 Vill ju inte förvärra något…
av UnleashFusion
Alvanilsson skrev: lör 21 sep 2024, 18:17 Kemisk ren bensin skadar inte lacken på något sett förresten? Är det bara att hälla på en trasa och ”gnugga” lite? Eller ska det ligga på en stund?

Hur gör man liksom 😅 Vill ju inte förvärra något…
Lacken skall klara, inte så att du dränker ner det och låter det stå över flera timmar/hela dagen. prova t.ex på taket, hitta ett område som är litet och dutta dit och gnugga lite lätt och se om det händer något, eventuellt ifall det inte händer något så lägg lite motstånd och gnugga. går det bort så fortsätt; om inte så dutta/pensla dit bensinen på det "utsatta område och invänta 30-60sec och sedan buffa/torka av och se om det händer något.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle ha testat med min favorit Sonax bilpolish. Hjälper inte den så finns ju alltid Autosol. Men den bearbetar bort lack rätt snabbt så gnugga inte mer än nödvändigt.
Kan det ha varit ett bilkapell som blivit överhettat i solen och lämnat plastrester på lacken..?
av Alvanilsson
Det skulle det kanske kunna vara…
Det jag tycker är så konstigt är att det verkligen är stora partier över framförallt hela taket och känns nästan som om det kommer fram mer o mer ju mer vi tvättar bilen? 😅

Ett kappell skulle ju ändå kunna va rimligt då eftersom det täcker hela bilen, har svårt att se hur någon ”klistrat” över hela taket?

Hur får man bort plastrester i så fall? Också med kemisk ren bensin?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Testa med bensin. Jag skulle kunna tänka mig försiktigt test med aceton. Men prova på någon osynlig yta först.
Märkena såg lite ut som "veck" på ett kapell, därav tanken

Ps undvik "rubbing", sånt ger mest bara repig och matt yta enligt min erfarenhet. Autosol brukar ge bättre finish direkt.
Bilpolish är snällast, börja där om bensin inte hjälper
Jula brukar ha bäst pris på Sonax
Användarvisningsbild
av Funk
Erik Å skrev:Testa med bensin. Jag skulle kunna tänka mig försiktigt test med aceton. Men prova på någon osynlig yta först.
Märkena såg lite ut som "veck" på ett kapell, därav tanken

Ps undvik "rubbing", sånt ger mest bara repig och matt yta enligt min erfarenhet. Autosol brukar ge bättre finish direkt.
Bilpolish är snällast, börja där om bensin inte hjälper
Jula brukar ha bäst pris på Sonax
Inte aceton, det löser ofta billack !

/Thomas
av Alvanilsson
Uppdatering

Sambon testade igår med att rengöra med bensin, vilket inte funkade. Inte heller att vaxa.

Han hade med sig en kompis som trodde det kunde vara att man tidigare polerat bilen för hårt så det typ ”bränt”. Fick tipset av honom att polera bilen ganska hårt. Den gjorde just detta på ett ställe på huven, och tyckte det försvann. Sambon är ute i garaget idag för att polera upp hela bilen för att se om allt försvinner, återkommer om det funkar - ifall någon skulle råka ut för samma problem i framtiden. :)

Om det blir helt bra eller temporärt återstår väl att se i så fall….
av Alvanilsson
Uppdatering igen

Det värsta som finns är ju när man hittat en tråd med samma problem som en själv där det inte finns någon lösning 😅 Så här kommer min.
Alla märken verkar ha försvunnit när han polerat bilen.

Fick svar i en annan tråd där en trodde att det kunde vara maskeringsplasten på lackeringsfirman som lämnat märkena. Om det hamnar fukt under har det tydligen en tendens att lämna märken efter sig. Detta låter rimligt då detta var första gången vi tvättat av och verkligen synat bilen sen den var inne på lackering, inget som synts tidigare.

Med facit i hand skulle man såklart åkt tillbaks till firman och bett dom åtgärda det, men det var inget vi på förhand visste och nu är ju märkena borta oavsett 🤷🏼‍♀️

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]