Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wombat28k
Jag plockade ner en del inredning i skuffen för att undersöka närmare och hittade tillslut hindret för denna ”aktivering”.
Det saknas två sladdar med respektive pins i kontakten från bilen som möter de som kommer från lampan i luckan. Kontakten i sig sitter på gränsen mellan tak och d-pelaren och för att komma åt den behöver man plocka loss en hel del paneler. Att sno strömmen från den befintliga belysningen och skarva på de två sladdarna till lampan är lite knepigt då de är rätt tunna så tänker försöka att komma på nåt sätt att koppla in strömmen till de tomma terminalerna i kontakten. Kruxet är bara att crimp stiften från Biltema saknade ca 1,5-2 cm i längd.
Sen tänker jag använda mig av en y-koppling (art nr 31435634) för istället för skarvkontakter till den befintliga lampan för att inte riskera att skada något oåterkalleligt då de tunna kablarna är inlindade i den tjockaste kabelhärvan i bagageutrymmet och svåra att ersätta/laga.
Återkommer med bilder och beskrivning längre fram när jag hittat lösning
Användarvisningsbild
av Wombat28k
Jag tror att jag lyckades hitta en provisorisk lösning.

Genom att koppla in en y-kabel (art nr. 31435634) i den högra lampan i skuffen, och sen sticka i två egentillverkade stift mellan sladden och en kontakt jag lyckades identifiera i taket bakom d-pelaren, fick jag det att lysa i lampan (art nr. 31663793) jag satt i bakluckan.

Se bilder

Om någon i framtiden lyckas identifiera det officiella reparationsstiftet från Volvo får hen gärna komplettera posten här :-)

Lycka till!
Bilagor
IMG_7410.jpeg
Koppla i y-kabel mellan kontakt och lampa
IMG_7410.jpeg (837.56 KiB) Visad 2717 gånger
IMG_7411.jpeg
Koppla försiktigt loss kontakten från fästet
IMG_7411.jpeg (539.69 KiB) Visad 2717 gånger
IMG_7415.jpeg
Identifiera brungrön och svartvit kablagen
IMG_7415.jpeg (682.79 KiB) Visad 2717 gånger
IMG_7427.jpeg
Identifiera de tomma kanalerna mittemot
IMG_7427.jpeg (531.18 KiB) Visad 2717 gånger
IMG_7438.jpeg
Stoppa i stiften i sladden i dessa hål
IMG_7438.jpeg (1.16 MiB) Visad 2717 gånger
IMG_7447.jpeg
För in stiften ända in i kontakten
IMG_7447.jpeg (937.28 KiB) Visad 2717 gånger
IMG_7452.jpeg
Förhoppningsvis lyser det nu
IMG_7452.jpeg (2.57 MiB) Visad 2717 gånger
av III
Verkar ju inte så besvärligt i grund och botten. Kabeln antar jag du köpte på volvo. Vad fick du betala för den? Antar lampan kommer från Volvo med.
Hur löste du själva kopplingen till kontakterna? Är det bara vanliga sladdar du tryckt in?
Jag tror jag åker förbi Volvo någon dag och ser om de kan se i sin dator hur det ser ut på en bil som har det från fabrik. Kanske finns en avsedd kabel? Den typen av kontaktbläck finns inte på mekonomen? Vet vi vad den typen kallas?
Användarvisningsbild
av Wombat28k
Ja y-kabeln köpte jag från Volvo för svettiga 537kr, men kände att jag inte ville göra några ingrepp och riskera att skada kablaget.
Lampan hitta jag på laga.se alt bildelsbasen för ca 200k kontra 430+kr från Volvo.
”Stiften” är mycket riktigt två sladdar som inte var för tjocka, tror de är 0,5mm. De behöver vara lite styva och helst monotråd så att de inte fransar. Tror att de kommer från någon gammal nätverkskabel jag slaktade för nåt år sen. Jag försökte luska ut tillsammans med kundtjänsten på plats ute på Volvo vilket kablage som skulle suttit där alternativt vilket reparationsstift som behövdes, men de var inte jättepigga på att söka alltför grundligt. Kunde bara konstatera att kablaget från bilen hänger ihop med den ”stora” kabelhärvan som går längsmed högersidan på bilen.
Sen när jag försökte leta efter reservdelsstiftet på den amerikanska sidan så visar det sig att det finns en hel del stift och kontakter med usla beskrivningar. Vet inte vad stiften kallas men Biltemas variant kallas crimpstift.
Men hittar någon rätt del får de gärna dela reservdelsnumret :-)
av III
Nu har jag beställt kabeln. Butiken lyckades inte klura ut om det gick att köpa kontakter löst. Ska kolla med mekonomen när kabeln är hämtad. Bara få tag på lampan också.
av III
Nu har jag beställt lampa också. Nu är det bara att hitta en bit lämplig sladd såvida inte det går komma på vilken typ av kabelskor man ska ha. Ska testa på mekonomen när jag får sladden.
av III
Nu har jag både kabel och lampa. Verkar bli svårt hitta kabelskor av rätt modell så jag tror det får bli kabel varianten. Jag har sökt som en tik hemma efter lämplig kabel, hört med kollegor men inget hittat. Så jag frå nog köpa en bit kabel. Förslag på vad som är rätt kabel att köpa?
av III
Nu har jag kollat på Mekonomen, deras minsta kabelskor går inte ens in i kontakten. Clas ohlson, biltema, Kjell och co, ingen av dem har nätverkskabel med solid kärna som skulle kunna användas. Inte så att du har kvar kabel och skulle kunna tänka dig sälja några dm?
Användarvisningsbild
av Wombat28k
Oj! Ber om ursäkt att jag missat att svara!
Jag hade verkligen för mig att de kom ifrån en ethernet kabel som jag sprättat upp. Har dock sprättat diverse kablar så kan absolut ha fel :oops:
De kommer iaf från nån vanlig elektronikkabel som jag hade för många av. Kanske en trasig HDMI… Hursomhelst har jag absolut sladd kvar annars som jag skulle kunna posta i ett kuvert! Dm:a mig adress så lägger jag på lådan omgående!
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]