Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuffarKalle
Hej.
Håller på att felsöka ett problem på en 850 -95 144hk-motorn.
Den startar inte och jag misstänker att det är bränslepumpen som är felande.
Söker i kopplingsscheman för att följa signalerna till relä 103 dvs bränslepumpreläet. Har även sökt runt på de flesta forum på svar på min fråga utan att riktigt få något klart svar.
Finns det någon slags trycksensor eller bränsletrycksgivare som stopp och startar bränslepumpen eller går den så länge rätta motorn går runt?
Vet att det finns en tryckventil i railen men den har väl inga elkontakter utan ser väl bara till så att det blir 3 bar i railen?

Så, finns det något annat som styr bränslepumpen eller är det så att den får ström så länge motorn roterar? Gissar att det i så fall är kamaxelgivaren så ger insignal.
av LuffarKalle
Och ja, jag vet att man kan bygla 15 och 87 i bränslepumpsreläet för att tvångsköra pumpen så länge säkring 11/2 är hel. Och jag vet även att det är ecm-en som ger jordsignal till 31b på bränslepumpsreläet som gör att det reläet skickar ström till pumpen. Men hur vet ecu-en att den ska skicka ut signalen till reläet?
Senast redigerad av 1 LuffarKalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Pumpen går hela tiden som start-/motorn går, så länge bilen inte hamnar uppochned och/eller blir mosad - då stängs den av, och den förblir avstängd tills den manuellt nollställs...... Så har bilen legat uppochned så kommer inte pumpen gå :P
Men pumpen ska även starta när du vrider på tändningen, och gå ca 3-4 sekunder för att bygga upp tryck. Det bränsle den bygger upp under den perioden är tillräckligt för att starta bilen och låta den gå några sekunder, typ 10. Det är ju rätt lätt att höra om pumpen går när man vrider på tändningen :-)

ECU'n vet att den ska starta pumpen på samma sätt som den vet att den ska ge tändning - med hjälp av vev-/kamaxelgivaren givare ;-)

En 10V kan både starta och gå utan fungerande kamaxelgivare dock(ingen garanti dock). Vevaxelgivaren är desto viktigare.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]