Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Novlov
Hej!

Jag är ny här och har försökt söka men hittar inte det jag letar efter.

Jag har lite problem med min v70 -16 d4. När det kommer störtskurar har mattan blivit blöt vid förarsidan. Man har ibland även kunnat se hur vattnet runnit bredvid instrumentbrädan och ner på golvet.

Jag misstänkte takluckan och provade att hälla lite vatten uppe i ”vattenuppsamlaren” på insidan takluckan. På passagerarsidan svaldes vattnet ner i dräneringen och spolades ut inunder bilen, men på förarsidan var det värre. Där stod vattnet still. Antar att detta gör att vattnet rinner över och hamnar i kupén på golvet vid mycket regn. Har aldrig sett något efter jag tvättat bilen dock

Jag provade rengöra dräneringen uppifrån och ner med olika sorters vajrar som jag tryckte i. Det tog stopp lite längre ner, en bit under instrumentbrädans ovankant typ. Då drog jag loss slangen vid takluckan och provade trycka i tryckluft, vaccumsuga och spola med trädgårdsslangen. Inget hjälpte. Det rann endast ut lite vatten ur dräneringen under bilen när jag spolade med vatten. Jag tycker det borde ha varit mer flöde. Jag testade hälla i avfettning, väntade lite och spolade med massa vatten. Detta hjälpte inte heller. Blåser jag med munnen går det väldigt trögt med. Jag börjar få slut på idéer och börjar misstänka att slangen är klämd eller veckad nånstans. Problemet är att jag inte kommer åt slangen när den passerar instrumentbrädan, där slangen ser ut att gå in i a-stolpen där gångjärnen till dörren sitter fästa i. Jag vet inte hur jag ska komma åt den där. Verkar inte gå inifrån bilen i alla fall

Någon med idéer ? :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte exakt hur det ser ut på V70, men jag misstänker att utloppet är i torkardiket. Ta bort torkarna och plasten under dom och försök rengöra nedifrån istället för uppifrån?

För mig har varmvatten fungerat bäst att rengöra den här typen av dränering.
Hej
På min s80 v8 awd -07 hade jag samma problem i sommer använde trykluft och blåste rent med. Där var inget i torkardiket det kom ut nere under dörrstolpen. Kollade ritning i VIDA där stod måtte på slang längd det hjälpte en del på att hitta var det kom ut.
Mvh PeterJV8
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]