- tis 24 sep 2024, 13:52
#1590185
På en frisk motor kommer handsken att ligga på locket och pulsera ytterst lite "på ytan" vid upp och nedgång. Om den står rakt upp är det övertryck och sugs den in så är det undertryck samt kanske några handskeshims i kammen. Därmed rek jag att man testar med handen eller liknande. Olja kan toppen kasta upp i vilket fall som helst.
Jag hade först kollat slangen från fälla till insug. Ibland är det så enkelt att den är igensatt. Den är superenkel att ta loss, ta bort eller rengöra eventuella filter (som sitter där original men inte har någon funktion utöver att täppa igen enligt volvo själva) och kontrollera åter med handsken på locket. Om det fortfarande är övertryck kan man dra loss burken för rengöring eller byte.
Då sitter det två 12 mm skruvar (om jag inte missminner mig) som går rakt in i blocket. Ta bort dessa och (läs hela innan du fortsätter) lyft försiktigt burken.
Det finns två hål i blocket som burken sitter på, varav det ena har en slang som går ner i tråget. Slangen sitter i hålet mot bilens front, och man vill verkligen inte att den fastnar på burken och följer med upp. Man kan hålla emot med en skruvmejsel om man är orolig, då slangen har en kantad tätning som ligger mot blocket ungefär. Om slangen fastnat på burken och man lyckas dra upp den blir det lite jobbigare. Den sitter nämligen bakom ett clips inuti motorn, vilket innebär att man måste lossa en massa (!!!) grejer och lyfta motorn för att skruva loss tråget och sedan lirka tillbaka slangen..
Det är dock inget att vara jätterädd för, men värt att nämna så att man inte gör fel.
Efter detta är det bara att åka till Mekonomen och köpa en ny burk för cirka 300 kr, eller så kan man lägga den gamla burken i ett dieselbad och skaka igenom den ordentligt. Det är gammal olja som har kladdats på under årens gång där inne, så även en fungerande burk kommer att vara full av gegga. Om det fortfarande blir övertryck efter byte ligger problemet någon annanstans. Då får man felsöka vidare.