Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:Så du baserar det på att det kommit en facelift ? Fem år längre än vad undrar man ju då.
Fem år längre än lägga ner nyproduktionen snart. När jag fick veta detta (det är ett bra tag sedan) kände jag inte till faceliften, men nu när den kommit begriper jag också att man på Volvo ansett det nödvändigt att ändra något om man ska hålla igång modellen ytterligare i fem år.
De delar som Volvo vill ha i fem år till som jag har information om syns inte på utsidan, så de är inte beroende av någon facelift.
apersson850 skrev:
Funk skrev:Så du baserar det på att det kommit en facelift ? Fem år längre än vad undrar man ju då.
Fem år längre än lägga ner nyproduktionen snart. När jag fick veta detta (det är ett bra tag sedan) kände jag inte till faceliften, men nu när den kommit begriper jag också att man på Volvo ansett det nödvändigt att ändra något om man ska hålla igång modellen ytterligare i fem år.
De delar som Volvo vill ha i fem år till som jag har information om syns inte på utsidan, så de är inte beroende av någon facelift.
Nu är vi offtopic rejält, men kör på det. Så du menar att man skulle lagt ned t.ex XC90 strax.. samtidigt som man skall köra med pluginhybrider och bensinbilar till 2030 (ja nu ännu längre..). Skulle man då tagit fram nya modeller för en typ femårig cykelplan baserade på bensinmotorer, tror inte det..

/Thomas
Trist om det här är en av orsakerna.
FB_IMG_1726560740473.jpg
FB_IMG_1726560740473.jpg (81.16 KiB) Visad 1229 gånger
Jag vet inte om jag vill att det ska vara sant?
joel80 skrev:Trist om det här är en av orsakerna.
FB_IMG_1726560740473.jpg
Egentligen är det väl logiskt ur kinesisk synvinkel - varför skulle de vilja bidra till att batteritillverkning kan ske utanför landet?

Dock lite klena källor än så länge: "uppgifter till bloggen".
joel80 skrev: tis 17 sep 2024, 10:13 Trist om det här är en av orsakerna. FB_IMG_1726560740473.jpg
Vilket djävla skämt..... är de idioter och har noll koll...

"Sabotaget har skett genom ofullständig dokumentation, felaktig spec och övervakning från kina"

Men vafan kom igen. Jag har handlat med Kina i 30 år...

-Det finns inte ett företag i Kina som har vettig dokumentation på engelska"

-Specarna är sällan rätt och alltid överdrivna.

-Allt kopplas till servrar i Kina. T.o.m vår väderstation, robotdamsugare och våra två kinesiska luftrenare

Har noll att göra med sabotage.... så fungerar allt I Kina i grunden.... vakna upp nu

Det känns som Norhvolt har noll erfarenhet att handla med Kina och är fullständiga Rookies på området, eller så försöker de skylla ifrån sig.
VolvoB20 skrev:Det känns som Norhvolt har noll erfarenhet att handla med Kina och är fullständiga Rookies på området, eller så försöker de skylla ifrån sig.
Den risken finns ocskå. Att man vill hitta en syndabock för något som egentligen är ett systematiskt fel i organisationen.

Jag förstår exempelvis inte - varifrån har Northvolt fått sin kompetens? Att bygga batterier är vetenskap, inte bara köpa en maskin och köra.
VolvoB20 skrev:-Det finns inte ett företag i Kina som har vettig dokumentation på engelska"
Dom har dock blivit mycket bättre på senare år! ...... Eller ska man säga att maskinöversättarna blivit bättre kanske? :P
VolvoB20 skrev: eller så försöker de skylla ifrån sig.
Troligen, det är ju en klassisk ursäkt som är svår att motbevisa.
Lövet skrev: tis 17 sep 2024, 13:40 Jag förstår exempelvis inte - varifrån har Northvolt fått sin kompetens? Att bygga batterier är vetenskap, inte bara köpa en maskin och köra.
Northvolts startegi har väl varit att köpa samma maskiner som man har i Kina och sedan bygga exakt samma batterier man tillverkar i Kina, eller kanske förra generationens lite sämre batterier eftersom spjutspets kunskapen ligger i Asien, det har man ju erkänt själva. Northvolts konkurrensfördel var väl att man skulle göra det miljövänligare än i Kina.

Sen har man upptäckt att det inte är bara att trycka på knappen utan det krävs noggrannhet och kompetens att köra processen. Något man har 30-40 års erfarenhet av där borta, man har ju byggt batterier till mobiler, datorer, verktyg osv sedan länge länge
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 95
Kontakt säkringsbox

Den rundade böjen ska antagligen vara en alld[…]

Restaurering av ratt

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Jajjemen det blev precis som du sa :-D Ja jag h[…]