Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har de senaste veckorna upplevt ett ljud som närmast kan beskrivas som dovt skallrande vibrerande plast när jag släpper upp kopplingen på 1:ans växel. Ljudet försvinner efter några sekunder och uppstår inte på högre växlar. Det händer dock att ljudet hörs i några sekunder om farten sänks på 2:ans eller 3:ans växel och dragläget därefter ökas från mycket låg hastighet. Ljudet verkar komma från höger framsida.

Har varit på två lokala allbilverkstäder. Den ena säger framhjulslager, den andra dålig koppling, men jag tror inte på något av det.

Någon som känner igen ljudet och vad det kan vara som orskar det?
Kolla så att inga skruvar till innerskärmen i hjulhus saknas. Samma sak med hasplåten under motor. Sitter något löst kan det vibrera och generera oljud. Finns mycket i fronten som kan vibrera men jag skulle börja med och kolla diverse plastskydd (plast som spruckit, skruvar som lossnat, clips som brustit mm). Kolla sedan fjädrarna när du ändå är där och rotar.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]