Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara läckage från värmeelementet. Känn på mattorna om dom är blöta. Och kolla nivån i expansionskärlet.
Användarvisningsbild
av Svanis
Upptäckte samma sak jag igår på 99:an efter att bilen då stått i solen i 2 veckor.

Inte hunnit kolla fuktiga mattor än, fullt upp med göromål sista semesterveckan,
så den får stå och skämmas.

Har inte kollat upp hur man går till väga, men vill minnas man behöver riva instrumentpanelen?
Ingen är gladare än jag om man slipper det, min minnesbild kan iofs ha gällt evaporatorn.

**Uppdatering, har nu googlat på instruktionsvideo, tydligen för en händig möjligt att byta värmepaketet via fotutrymmena vilket lättade mig :-D **
Användarvisningsbild
av Svanis
Bytte värmepaketet förra veckan.
Har manuell låda, så som youtube- klipp visade blev det då lite klurigt då växelvajrarna inkräktade på utrymmet för demontage/montage.

Trots heltömning av kylvätska före, fanns en hel del kvar, gissar på 0,5-0,75 Liter som rann ut.
Att förbereda med lägga ut trasor på golvet hade känts otillräckligt, jag tog en sopsäck och la under värmepaketet och ut i förarfotutrymmet, gjorde där en liten damm av med trasor runtom att vika upp sopsäcken mot.
Hade en oljesug att suga upp vätskan ur dammen som jag skapat, så blev bara några droppar spill.

Verkar funka bra med valda fabrikatet Nissens, men tjockleken var aningen tunnare vilket iofs underlättar återmontaget,
Dock var passformen där den medföljande skumgummipackningen ska monteras, insvängd på vissa ställen,
löste det med dubbla lager skumgummipackning där.
IMG_0650.jpeg
IMG_0650.jpeg (1.28 MiB) Visad 1917 gånger
IMG_0645.jpeg
IMG_0645.jpeg (2.03 MiB) Visad 1917 gånger
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]