Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 73k
Är i skrivande stund igång med att byta skivor bak på dotterns V60. De sitter som berget och det fick mig att tänka. För att nästa gång underlätta för mig eller någon framtida ägare, vad bör jag applicera för kemikalie mellan skivan och navet efter rengöring och innan montering?

Skivorna är nästan åtta år gamla och det känns som att lite bra svar kommer hinna trilla in innan jag har lyckats plocka av dem. Tack på förhand.
Sådana kan sitta något makalöst hårt fast efter förvånansvärt kort tid.
En Volvomekaniker berättade att han tog i för att få bort skivan på en kundbil så till den grad att skivan sprack. Kunden stod kvar och väntade på att bytet skulle bli klart.
Mekanikern fann det något pinsamt, sa han.
Värm upp skivan så den expanderar och lossnar enkelt

Om du inte kör som en tävlingsförare funkar det annars bra att ge den en droppe konserveringsolja så det inte blir rost som kärvar
Vinkelslip och såga en skåra från ytterkant och inåt så lång du kan och driv sedan i en huggmejsel.
Oftast räcker det att banka på där skivan sitter på navet.. Banka på ganska ordentligt uppifrån på navet. Då kan du krossa rosten mellan nav och skiva så den släpper. I sista hand, vinkelslip.....
Det trodde jag med tills jag skulle byta på en V60 2012.
Har bytt måååånga bromsskivor genom åren och bara behövt använda slägga när de suttit fast, men på denna gick det inte med släggan. Det blev som lennarte skriver ovan till att kapa ett spår i skivan och slå sönder den med huggmejlsel. Satt så in i helsike runt ytterkanten på navet så att säga.
Många gånger är det att man kör för lätt slägga, så man inte överkommer skivans fjädrande effekt så att säga. Nångång har jag slagit hur många slag som helst med min lilla slägga men där det räcker med ett enkelt kontrollerat slag med den stora ( sån med 1m skaft.

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]