Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Har en -09 140hk automat som har börjat spöka.

När man kör på högsta växeln i minst 80km, känns det som att motorn misständer i någon sekund, för att sedan gå helt perfekt igen. Ibland med några minuters mellanrum, och vissa dagar inte alls. Detta har pågått några veckor nu och det är dags att reda ut varför.

Den startar lätt och går som en klocka för övrigt.

Bilen har gått 13.000 mil, och service är alltid gjord enligt plan.

Någon som känner igen detta?
av sicnarf
Du behöver ta ut felkoder men jag skulle tippa på någon tändspole som är lite dålig.
Vad händer när du kör 80 på fyrans växel? Händer samma sak? Så bara händer på femmans växel?
Och kör lite fortare typ 100 på femman? Vad händer då?
av DBS
Jag ska lämna bilen till en kompis som har verkstad nu i veckan, så får vi se om det finns några felkoder.
Ska även testa dina körtips, och se hur bilen reagerar.

Tack.
Nyfiken bara, fick du fram lite felkoder? Även jag satsar mina surt förvärvda dinarer på spolarna. :nerd:
av DBS
Jag har tyvärr inte fått tid på verkstaden än.

Men jag testade att köra med växelläge 4 en dag, och då ryckte den fler gånger än när jag körde med D-läget.

Jag har även haft i motorvärmare 2 dar i rad efter det, och de dagarna gick den felfritt. Samma kväll körde jag på motorväg och bilens 140-hästare gick som ett skott, och inte ett hostande efter det.

Jag tankar bara 98 oktanig bensin.

Just nu hoppas jag på tillfällig formsvacka och självläkning! :-D

Jag återkommer när koderna är kollade.
av DBS
Idag har jag haft bilen på verkstad för felsökning.

Det fanns inga felkoder att utläsa.
Bilen har inte ryckt på länge nu, så jag håller tummarna för att det "självläkt" :)

Har problem med att bilen rycker när man k&o[…]

Jepp! Kollade överallt när jag kr&oum[…]

ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 7[…]

Jepp Skruvade åt samtliga fyra muttrar so[…]