Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har köpt mig en 740 -86 med automatlåda, Min fundering är hur jag tömmer all den gamla oljan inför oljebytet? Jag fick ut ca 3-4 liter fastän den rymmer över 7 liter enligt instruktionsboken, fyllde sedan på och efter 4 liter var det på max i stickan?
Läst någonstans att den behöver spolas igenom, stämmer det? Kan man göra detta i så fall själv?
Sen undrar jag över Kick down vajern? Verkar nästan som den skulle vara för kort då den stoppar innan jag har full gas. Kan inte se hur den skulle kunna justeras mer än lite på vajern vid förgasaren.
Tacksam för tips.
Moment omvandlare rymmer resten av oljan och den går inte att "tappa ur". Antingen får du spola eller göra flera byten. Förr bytte man oljan vid 4000 mil, och då bara det i lådan. All olja cirkulerar så även oljan i moment omvandlaren "förnyas", men det tar några gånger att få ny olja i hela systemet.
Enklaste sättet att spola en automatlåda är att lossa returen från växellådsoljan på kylaren, sätta dit en genomskinlig slang och låta bilen pumpa genom ca 2-3l åt gången tills det som kommer ut ser rött ut.
När jag spolade min bil tog det inte lång tid innan oljan var svart igen, för det låg ett lager skit i botten på oljetråget, men efter jag gjort rent oljetråget och spolat den igen har jag kört i alla fall 1000mil utan att oljan blivit nämnvärt mycket mörkare.
Om inte bilen växlar dåligt är det säkert överkurs att göra vad jag gjorde, men jag hade en trasig lockup-solenoid som ändå behövde bytas, så tråget behövde tas ner vilket fall.
Tack för svaren, smart atteatte! Du körde alltså ut gamla oljan via oljekylaren med motorn igång om jag förstod rätt och behöver inte ens ta pluggen i tråget? Hur grov transparent slang behöver man? Har bilen i stugan. Vi har haft ned Tråget för att byta filtret men glömde kolla vajer infästningen, såg först efteråt att man måste ner med tråget för att kolla och byta vajer.
White skrev:Att tänka på när man gör som ovan nämnda, är att man bör avbryta och fylla på ny olja när det
börjar komma mycket bubblor i slangen. Inte bra för lådan att köra "tomt" så att säga.
Ja sant köra torr låda är nog inte bra.
Jag tömde tråget med pluggen och fyllde upp den innan jag började, men det gör nog ingen större skillnad att låta bilen pumpa ur det i stället. Jag fick lov att köra igenom rätt mycket olja. Köpte 3st 4L dunkar och spolade igenom ca 10L, sen fyllde upp med de resterande 2L. Jag hade en extra 4L tomdunk jag pumpade ur i, och sen fortsatte jag i de jag tömt, så jag lätt kunde hålla koll på att jag hällde i lika mycket som jag pumpade ur.
Och ja, som sagt ovan är det inget man gör i ett svep, jag spolade 2L åt gången, en kompis startade bilen och jag stod och vaktade slang och dunk.
Jag minns inte exakt vad för mått det var på slangen, men det var en genomskinlig slang jag hittade på Biltemas båtavdelning, kanske 10 eller 12mm. Den passade perfekt att trycka in i kopplingen på kylaren på min S90 :-D
atteatte skrev: mån 16 sep 2024, 20:05 Jag tömde tråget med pluggen och fyllde upp den innan jag började, men det gör nog ingen större skillnad att låta bilen pumpa ur det i stället. Jag fick lov att köra igenom rätt mycket olja. Köpte 3st 4L dunkar och spolade igenom ca 10L, sen fyllde upp med de resterande 2L. Jag hade en extra 4L tomdunk jag pumpade ur i, och sen fortsatte jag i de jag tömt, så jag lätt kunde hålla koll på att jag hällde i lika mycket som jag pumpade ur.
Och ja, som sagt ovan är det inget man gör i ett svep, jag spolade 2L åt gången, en kompis startade bilen och jag stod och vaktade slang och dunk.
Jag minns inte exakt vad för mått det var på slangen, men det var en genomskinlig slang jag hittade på Biltemas båtavdelning, kanske 10 eller 12mm. Den passade perfekt att trycka in i kopplingen på kylaren på min S90 :-D
Tack för en beskrivning av hela bytet, har beställt 10L olja och skall testa göra på detta sätt. beställt även ny Kickdown vajer så får jag se om det fungerar.
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]