- lör 14 sep 2024, 13:04
#1589352
Volvo hade ju absolut inga problem med smutsiga kolvringar i VEA motorn
Volvo oljan är "dyr" bara för att den tillverkas i lägre volymer bland annat. Låg viskositet handlar enbart om att få ner utsläpp (och bränsleförbrukningen något indirekt)
Som exempel.
Volvo 0W20
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... 0w-20.html
VW 504/507 & Porsche C30
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... -av-l.html
Använd prisskillnaden (22Euro) att köpa mer olja och filter och byt oljan X månader/mil tidigare.
Funk skrev:Har inte sagt ett ord om mineralolja. Tråden handlar om smutsiga motorer, fortsätt du följa föreskrivet intervall.
Tja efter som jag inte någonsin hävdat att jag är specialist på tribologi, så tar lär jag mig gärna. Men den springande punkten och dit mina svar riktade sig i första hand var väl mot uppfattningen att en enkel mineralolja med fel viskositet bytt med halva intervallet skulle vara lika bra som den rätta, vilket hävdas här och var.
0W-30 som rekommendation på andra sidan atlanten gällde/gäller väl också enbart så kallade varma marknader?
Men som sagt, rätt olja är inte mycket dyrare än fel. Så nog blir det också definitivt billigare om man bara byter en gång om året inom föreskrivet intervall.
/Thomas
Volvo hade ju absolut inga problem med smutsiga kolvringar i VEA motorn

Volvo oljan är "dyr" bara för att den tillverkas i lägre volymer bland annat. Låg viskositet handlar enbart om att få ner utsläpp (och bränsleförbrukningen något indirekt)
Som exempel.
Volvo 0W20
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... 0w-20.html
VW 504/507 & Porsche C30
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... -av-l.html
Använd prisskillnaden (22Euro) att köpa mer olja och filter och byt oljan X månader/mil tidigare.
S80 10' 2.5FT+