Liten uppdatering, bytte bromsservot i söndags med hjälp av mekpolaren.
Skaffade ett beggat servo från en nästan lokal skrot, från en V70 som var ett år yngre och hade gått ca 3000 mil mer än fruns dito. Kostade ca 1600 kr inkl frakt.
Dessvärre hanns det inte med bilder pga de där fyra muttrarna som håller fast servot på kupésidan. Jag höll på i ca en timme (kändes det som) med att lossa på en jämrans mutter från en av de överjevligt långa fingängade pinnarna som sticker ut på insidan.
Medan jag svor och svettades i avancerad akrobatisk ställning i fotbrunnen mellan stol och instrumentbräda, hann polaren få loss huvudbromscylinder, övre motorstaget, säkringshållare, luftfilterhållaren och skyddsplasten om kabelhärvan.
Han hann dessutom leta fram en skruvdragare att dra av muttrarna på insidan och ta de resterade tre medan jag stod och svettades i ett hörn och såg allmänt surmulen ut.
Iaf, under testkörningen hem pyste det inte mer om servot.
Så här såg det ut efteråt. Bromsservot är den svarta biten mitt i bild och närmast torpedväggen, med klisterlappen på.
IMG_20161016_124810.jpg (561.07 KiB) Visad 1797 gånger
Och så här såg servot innan montering.
IMG_20161010_184810.jpg (1.36 MiB) Visad 1795 gånger
Bilen fick en genomspolning runt om med ny bromsvätska efteråt. Gick åt ca 1,5 liter Biltemavätska inkl spillandet jag gjorde medan jag fyllde på i hydraulbehållaren.
Tycker jag fick bättre bett efteråt vid bromsning.
Bromsljuset som stod på gav oss lite huvudbry först, innan jag kom ihåg att kontakten vid brompedalen måste "kalibreras" efteråt.
Kalibreringen går till så att man drar fram hela kontakten i hållaren, trycker ner bromspedalen och släpper upp den. Kontakten knattrar då i sin hållare och ställer in sig. Bromsljusen slocknade sedan efteråt när man inte tryckte på pedalen, dvs pedalen var i sitt viloläge..
I korthet kan man säga att bytet i sig inte är speciellt svårt, men placering av servo och muttrar i kupén samt att man måste montera ur så mycket i motorrummet för att få i och ur servot, gör det hela till något av ett halvdagsprojekt
om man har assistans.
Enl Haynes mekmanual är detta svårighetsgrad fyra av fem skiftnycklar, kompetent hobbymek eller nåt sånt om jag minns rätt.
Har full förstående över att verkstäderna tar ca 8000 kr för bytet...
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
V70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris.