Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lövet skrev:Vill man handla hos Volvo måste man ju först åka dit, förklara för en 18-åring som aldrig sett en V70 vad det är för delar man behöver, beställa, åka hem och vänta 3 dagar och sen åka dit igen. Verkligen inte en smidig process. Åtminstone min ÅF vägrar beställa delar via mejl.
Då bor du tydligen vid helt fel återförsäljare. ;-)

Den jag anlitade i min stad hade delarna nästa dag. Och det var trevliga killar, och tjejer, som verkligen kunde sina Volvos, även gamla 940 och 850. Synd att inte alla har så kunniga anställda…
av Lövet
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:Vill man handla hos Volvo måste man ju först åka dit, förklara för en 18-åring som aldrig sett en V70 vad det är för delar man behöver, beställa, åka hem och vänta 3 dagar och sen åka dit igen. Verkligen inte en smidig process. Åtminstone min ÅF vägrar beställa delar via mejl.
Då bor du tydligen vid helt fel återförsäljare. ;-)

Den jag anlitade i min stad hade delarna nästa dag. Och det var trevliga killar, och tjejer, som verkligen kunde sina Volvos, även gamla 940 och 850. Synd att inte alla har så kunniga anställda…
Jag blev väldigt frustrerad. Dels fick jag peka själv på vad jag skulle ha på deras dator, dels hade de ingenting hemma. Visst, en 2003 års V70 är kanske inte deras vanligaste bil numera men det är ju knappast en uddabil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: fre 13 sep 2024, 17:26
MartinS skrev:Mekonomen levererar väl ganska snabbt, även din lokala volvohandlare. Men vill du köpa på billiga ställen lokaliserade i utlandet så har de ju inte den servicen/möjligheten till snabba leveranser.
Vill man handla hos Volvo måste man ju först åka dit, förklara för en 18-åring som aldrig sett en V70 vad det är för delar man behöver, beställa, åka hem och vänta 3 dagar och sen åka dit igen.u Verkligen inte en smidig process. Åtminstone min ÅF vägrar beställa delar via mejl.
Så blev det här när Volvo blev premium, lokalerna onbyggda med vitt kakelgolv och glasväggar i bilhallen och personalen byttes ut till unga juppisar i armanikostym som bjuder på snittar och vet absolut noll pm bilarna man säljer
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:
MartinS skrev:Mekonomen levererar väl ganska snabbt, även din lokala volvohandlare. Men vill du köpa på billiga ställen lokaliserade i utlandet så har de ju inte den servicen/möjligheten till snabba leveranser.
Vill man handla hos Volvo måste man ju först åka dit, förklara för en 18-åring som aldrig sett en V70 vad det är för delar man behöver, beställa, åka hem och vänta 3 dagar och sen åka dit igen. Verkligen inte en smidig process. Åtminstone min ÅF vägrar beställa delar via mejl.
Det kanske är dumt att generalisera Volvohandlare, det skulle jag kanske inte gjort. Jag kan beställa via mail och få leverans (till Volvo ÅF) samma eftermiddag eller senast dagen efter.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Så blev det här när Volvo blev premium, lokalerna onbyggda med vitt kakelgolv och glasväggar i bilhallen och personalen byttes ut till unga juppisar i armanikostym som bjuder på snittar och vet absolut noll pm bilarna man säljer
Det här är inte ens av de nya "snygga" bilhallarna. Den är rätt ordinär både i sitt utseende och storlek. Men man får dålig service ändå ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mjo men så är det ju... Man kan ju inte begära att alla ÅF ska lagerföra delar till 20+ år gamla bilar. Men det var ju trist att du råkade ut för en "snorunge" som inte visste något.
Visst har det hänt att jag också fått peka på delen jag ska ha, men då har det varit något lite mer udda, typ en specific packning som det finns 3 olika utav beroende på X eller Y. Man får väl se det possetivt, dom chansade ju inte och bara beställde något som kanske är helt åt h-e fel :)
av Lövet
Lucif3r skrev:Mjo men så är det ju... Man kan ju inte begära att alla ÅF ska lagerföra delar till 20+ år gamla bilar. Men det var ju trist att du råkade ut för en "snorunge" som inte visste något.
Det var inget fel på hans bemötande, han gjorde nog så gott han kunde. Men det känns så bortkastat att behöva åka till ÅF för att peka på en skärm och säga vad han ska knappa in. Då hade jag hellre haft sprängskissen själv och beställt online. Bilen i fråga var då en V70 140 -03 så inte direkt nån urgammal PV eller liknande. Nog borde de kunnat ha bultarna till fjäderben hemma? Det är att man måste åka två gånger som stör mig mest.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev: mån 16 sep 2024, 00:47 Brukar gå att ringa eller ibland maila och uppge art.nr på det du ska ha.
Beställde i går förmiddag gummidamasken till påskjuts bromsen till ett av släpen på internet
https://www.prinova.se/?gad_source=1&gc ... uUQAvD_BwE
Fick ordebekräftelse efter middag och och mail från PostNord innan kvällen. Ska bli spännande att se vad PostNord gör med detta....... Har inga goda erfarenheter av dom🫣🫣
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick besked nu, paketet var 03:36 i Alvesta. Kommer kanske idag 😱😱 Tror inte på det förren jag får det.....

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]