Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ja det gjorde den, men det var mest gällande lönsamhet och görbarhet snarare än annat.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu börjar "värkligheten" komma närmare.... Bara 4° inatt, 18° framför TV-n nu. Rullade in flera av utomhus krukväxterna på altanen i går kväll, citroner och oliver står fortfarande ute. Ska röja i växthuset och byta ut vissna tomatplantor mot oliverna......Har kupé värmare att sätta in där om det skulle behövas. Dock var detta bara ett "skrämskott", men hösten kommer. Antingen vi vill eller ej, hade värmepumpen varit på hade den varit igång inatt
IMG_20240914_080554~2.jpg
IMG_20240914_080554~2.jpg (1.55 MiB) Visad 4869 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Tycker den här killen Jan Blomgren verkar ha klart för sig.
Sällan jag blir fast 90 minuter i ett tube-klipp.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
September.
Producerat 992 kWh.
Använt 404 kWh
Sålt 588 kWh
Köpt 7 kWh

Tvättade solcellerna för några veckor sedan. Det syntes på tvättvattnet att det behövdes
Produktionen upp någonstans runt 15 - 20%.

Mitt treårsavtal med fast pris gick ut nu, så från och med oktober är det nu timspotpris för oss. Med batterier på 15kWh och styrning mot bl.a. spotpriset så hoppas jag det blir bra.
IMG_8822.jpeg
IMG_8822.jpeg (3.46 MiB) Visad 2340 gånger
IMG_8808.jpeg
IMG_8808.jpeg (4.72 MiB) Visad 2340 gånger
IMG_8809.jpeg
IMG_8809.jpeg (2.73 MiB) Visad 2340 gånger
IMG_8842.jpeg
IMG_8842.jpeg (1.64 MiB) Visad 2340 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
Sverige har ju ett förbud att forska och utveckla kärnkraft (om det inte ändrats) läste för många år sedan om en teknik som verkade idiotsäker. Ett kärnkraftverk är ju en gigantisk ångmaskin där klyvningen av uran används för att värma upp vatten som går genom en turbin som ånga. Turbinens axel är i sin tur kopplad till en generator.. det som kan hända är att klyvningen av uranet blir för varmt, en härdsmälta. Tillbaka till tekniken jag läste om. Istället för stavar som används i dag så utgår tekninken från klot som enkelt beskrivet ligger i en skål. Ett enstaka klot kan inte bli för varmt men flera klot blir så varma som krävs för att det ska skapas ånga. Om kloten tillsammans i skålen blir för varma öppnas botten på skålen av en termostat och kloten rullar ut på ett golv där dom håller ett avstånd från varandra så att de inte kan bli för varma. Den tekniken känns idiotsäker i mitt tycke. Kloten är enligt artikeln jag läste en blandning av keramik och uran. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste den men då
(för ca 10 år sedan) va kloten lite komplicerat att få till.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Fick besked att mitt batteri ska installeras 31 oktober. :-D
. :-D

Just nu är det rea på el. Regn, blåst och allmänt skitväder gör att det inte blir något över att ladda batteriet med. Så nu är det i princip bara överföringsavgifter. Mitt batteri har nu semester. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi har ju ett ju datorstyrt systen som övervakar även spotpriserna. Så batteriet "arbetar" lite hela tiden, även dagtid om spotpriset är högt. Då säljer systemet till nätet, och huset "går" på batteri även om solen skiner.
  • 1
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 280

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]

Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&au[…]

https://www.bilprovningen.se/arkiv/nyheter/2025-03[…]

740 som krånglar