Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny men läst en hel del här.
Hej. Jag bytte motor på en Volvo s60 2.4t 2001 då den gamla nöp sig fast och havererade. Så långt så bra, efter att den "nya" sattes på plats och som dessutom går som ett sweizerurverk,i princip bytte jag ut allt.
När jag skulle glad ihågen backa ut skönheten ca 5 m hördes ett jäkla knastrande ifrån bägge drivaxlarna, då körde jag den försiktigt fram till utgångsläget.(Nu något frustrerad.)
Bilen lät som en kaffemalare på bägge sidorna. Jag löfte upp bilen för att "okulärbesiktiga"den för att sedan snurra på hjulen MEN de är som fast gjutna och vägrar att röra på sig mer än ca 5 centimeter åt vardera håll. Så innan jag skall sätta igång med en djupare operation frågar jag er, vad fasen har hänt? Är det växellådan eller drivaxlarna eller vad i Belsebub fallerar? :bored: Lite deppigt är det, och Tji fick jag för den provkörningen.🙄vore trevligt med lite input ifrån er sida, tacksam om ni hjälper till med er kunskapsbank.
Tyvärr så sitter drivaxlarna på plats som de skall sitta.
Jag kollade lite snabbt igår men det regnade som någon hällde hinkar med vatten över mig, så jag tappade inspirationen och idag är det om möjligt ännu värre regn med tillhörande vindar som bara gör vindsurfarna glada. Därför finns det tid att grubbla vari problemet sitter.
Nu är problemet löst. Tänkte att om någon annan stackare får samma problem.
Jag beställde ifrån Tyskland nya hjulbultar som de sa genom regnummer skulle passa, men dock var de tydligen någon millimeter för långa och därmed slog bultarna emot hjulnavets genomgående bultar. Självklart är det väldigt svårt att se detta då bromsskivorna hindrar insyn. Genom att bultarna var för långa så blev det maracas ljud och även totalstopp då bult mot bult gick emot varandra, det gick inte att vrida runt hjulen för handkraft.
Slutsatsen av detta är att man inte kan lita på att man har fått rätt längd på beställningsvaror och att växellådan samt axlarna har tack ock lov klarat sig.
Och jag känner mig som en idiot för att jag inte kollade detta,. Även att jag inte snurrade hjulen med handkraft efter att jag satte dit däcket, men även en gammal räv får lära sig något nytt.
(Så min premiärtråd blev lite av skampålens tecken och jag kryper (mot)villigt mot korset.) :-)
En kombinationscocktail av desperation, misstro, motvilja, äkta snålhet så även en dos av lathet.

Jag ville inte tro att jag hade monterat något fel dessutom hade jag servat kopplingen osv.
( Offtopic, förutom motorbyte passade jag på att riva ut all inredningen och ljudisolera hela bilen så hela bilen är verkligen totalt genomgången.) Av bara den orsaken ville inte min nu uppkomna lättja ens tänka i banorna att riva ned halva motorn och motviljan därav ville jag inspektera allt innan den stora verktygslådan skulle släpas fram.

Nämnda anledning tog jag jag fram en spegel samt använde mer modern teknik i form av mobilkameran som fick agera en videokamera som jag placerade bakom skivorna i lämplig ställning. Ingemar Bergman fick här konkurrens när jag under "tystnad" framkallade videoskapelsen.
Jag ruckade på hjulet de få centimeter som det rörde på sig, och av detta kunde jag då se den dramaturgiska upptäckten.
Därför lyckades jag finna den felande länken. :-)

Jag hoppas verkligen att detta hjälper någon, om så bara att slippa några extra gråa hår.

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!