Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpråd... den eviga trådstarten :-D

Går i tankar på att köpa en V70 T5 summum från 2015 med B4204T11 motorn som gått hela 20k mil. Kör runt 1000-1500 mil per år, så kör inte dagligen. Är tekniskt lagd och skruvar gärna på bilen själv, allt som går att göra själv gör jag gärna 👍 Bilen jag sneglar på går för 144 tkr.. Tar gärna emot synpunkter på det!

Bör jag avstå första generationen VEA-motor och istället leta efter en från 2009-2013?
Jag skulle rekommendera att skippa VEA-modellen.

Främst beroende på den rekordmånga tråden här på forumet map vinande balansaxlar, där även bensinmotorer förekommit i flera fall. Det är olika bud om det "bara" är ett estetiskt fel, eller om det är djupare problem bakom. Någon lade dock ut bilder som skulle tyda på slitage.

viewtopic.php?t=144146

viewtopic.php?f=56&t=139403

Dock så finns det väl ingen T5 av tidigare modell som inte är automatväxlad, och då är det väl Powershift som gäller vad jag har förstått. Den bör man enligt många jag kontaktat, både mekaniker på Volvo samt automatlåderenoverare, undvika att köpa.

Det optimala kanske hade varit gamla T5 samt med en nyare geartronic. (även om den växellådan också har vissa problem enligt Volvo)
Volvoold skrev: mån 09 sep 2024, 21:15 Jag skulle rekommendera att skippa VEA-modellen.

Främst beroende på den rekordmånga tråden här på forumet map vinande balansaxlar, där även bensinmotorer förekommit i flera fall. Det är olika bud om det "bara" är ett estetiskt fel, eller om det är djupare problem bakom. Någon lade dock ut bilder som skulle tyda på slitage.

viewtopic.php?t=144146

Dock så finns det väl ingen T5 av tidigare modell som inte är automatväxlad, och då är det väl Powershift som gäller vad jag har förstått. Den bör man enligt många jag kontaktat, både mekaniker på Volvo samt automatlåderenoverare, undvika att köpa.

Det optimala kanske hade varit gamla T5 samt med en nyare geartronic. (även om den växellådan också har vissa problem enligt Volvo)
Mycket tacksam för svar..

Såg tråden om balansaxlar först efter jag hade postat denna tråd. Bra information!

En diesel skulle fungera för oss också och från tråden har jag lärt mig att d3 med rätt motor (D4204T9) ska sakna balansaxlar. Tråkigt att gå ner i effekt - 150 hk - men det kanske fungerar!? Har hittat en med rätt utrustning till helt ok pris.
Skitsne skrev:
Volvoold skrev: mån 09 sep 2024, 21:15 Jag skulle rekommendera att skippa VEA-modellen.

viewtopic.php?t=144146

Mycket tacksam för svar..

Såg tråden om balansaxlar först efter jag hade postat denna tråd. Bra information!

En diesel skulle fungera för oss också och från tråden har jag lärt mig att d3 med rätt motor (D4204T9) ska sakna balansaxlar. Tråkigt att gå ner i effekt - 150 hk - men det kanske fungerar!? Har hittat en med rätt utrustning till helt ok pris.
Varsågod! 😊

Jag vet inte så mycket om dieselmotorer exakt, men en del hävdar att en dieselmotor med mindre hk kan vara piggare än en bensinmotor med fler hk. Det bör väl ha med vridmontets mängd/kraft att göra.

Har ni en bra körcykel (många och långa mil) för diesel, så kan det vara en bra väg att gå i ert fall. Då bör man ju vara bättre skyddad för igensotade partikelfilter och EGR mm.

Hittar du inget här på forumet om nån speciell motor som du funderar på, ex D3 då, så kolla på tex det holländska forumet (det går ju att översätta med Google Translate om inte webläsaren själv kan översätta).

Jag läste själv en del där när jag tidigare funderade på en V70 med VEA-T4.

Lycka till! 😊
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]