- sön 08 sep 2024, 12:27
Mor min har en 240 -86 med B230A. Välservad, originalskick och 15000 mil. Den har gradvis blivit allt svårare att starta varm. I nuläget får man hålla fullgas och nöta på starten i minst 10-15 sekunder om bilen stått 5-10 minuter. Startar utmärkt kall eller om man stänger av och slår på igen. Noterar även att det stinker soppa ur insuget när bilen hamnar i detta läge. Det har börjat bli så illa att morsan inte vill köra med den längre, vilket är tråkigt (hon kan ingenting om bilar eller motorer).
Förgasaren är renoverad och inställd, magrade ur tills den gick dåligt, vred sedan på blandningen något varv tills den går bra på alla varv och belastningar. Bra avgasvärden.
Magnetventilen på insuget har jag plockat ur och testat. Den funkar fint. Pulsairventilerna ser rena ut, har hört att detta kan spöka och fylla insuget med avgaser. Har provat att plocka lös pulsairslangen från insuget och det gjorde ingen skillnad.
Har läst att tjockare packning/mellanlägg mellan fögge och insug kan hjälpa, men känns ändå konstigt att bilen var lättstartad för 5 år sen och sen har detta kommit smygandes.
Vad finns det mer jag missar?
Förgasaren är renoverad och inställd, magrade ur tills den gick dåligt, vred sedan på blandningen något varv tills den går bra på alla varv och belastningar. Bra avgasvärden.
Magnetventilen på insuget har jag plockat ur och testat. Den funkar fint. Pulsairventilerna ser rena ut, har hört att detta kan spöka och fylla insuget med avgaser. Har provat att plocka lös pulsairslangen från insuget och det gjorde ingen skillnad.
Har läst att tjockare packning/mellanlägg mellan fögge och insug kan hjälpa, men känns ändå konstigt att bilen var lättstartad för 5 år sen och sen har detta kommit smygandes.
Vad finns det mer jag missar?
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97
- By Haren2