Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatricF
Tjenare,

Har en Volvo V70 -08 2.5T

Det hela började med att fönsterhissarna på vänster sida slutade fungera. Efter lite sökande så hittade jag att vissa hade problem med att kablar hade gått av mellan A-pelaren och dörren. Detta var också fallet för mig så jag skarvade ihop det. Det fungerade dock inte då en säkring hade gått. Efter jag hade bytt den så var allting frid och fröjd.

En sak jag hade stört mig på länge var att rutan på förardörren aldrig ville gå upp per automatik, utan den stannade halvvägs precis som att något tog emot sen åkte den ner igen. Efter det så fungerade inte auto förens nästa gång man startade bilen. Man kunde köra upp den "manuell" helt enkelt genom att hålla nere/uppe knappen.

Jag tänkte att jag skulle felsöka detta när jag ändå var igång så jag stod och testade att trycka på fönstret för att se om det var så att den tog emot från någon av sidorna på väg upp. Jag testade detta ett par gånger sen la det av helt och hållet.
Det gick inte längre att hissa ner/upp rutan och det bara klickade till när man klickade på knappen.

Jag öppnade upp sidopanelen för att ta en titt och det är ett relä som klickar.
Jag tänkte jag kanske kunde testa med samma kort från passagerardörren men det va lite fler pins till kontakterna på den så jag vågade inte testa.

Efter lite mer sökande så har jag hittat folk som sagt att det är själva knappsatsen som är kass eller att det är motorn som är dålig.

Är det någon som vet vad som kan vara felet här?
Jag hade hoppats på att det var motorn som hade blivit överhettat eller något liknande och behövde svalna men det är likadant efter 24h.

Börjar bli lite trött på denna bilen nu.. Så fort man fixat ett fel så kommer två nya.
förardörr.jpg
förardörr.jpg (179.84 KiB) Visad 1678 gånger
relä.jpg
relä.jpg (229.3 KiB) Visad 1678 gånger

Användarvisningsbild
av Taxen47
Ditt första problem som du hade är rätt vanligt om man använder knappen för att öppna/stänga rutan manuellt,så tappar den minnet för auto.Då får man köra upp rutan helt och sen hålla kvar fingret på upp i ca 4sek.Då hittar den auto igen.Händer mig ofta.Om du provar med fjärren på öppna/lås upp ca 5sek så skall alla fönster gå ner och låser du och håller in knappen likadant så skall alla fönster gå upp samtidigt.Prova det så vet du om motorerna funkar.
av PatricF
Ja fast det va ju dock inget problem att auto inte fungerade i sig. Det fungerade alltid när man starta bilen första gången sen åkte den ner precis som videon visar, efter det så tappa den auto tills man stängde av bilen och starta den igen.
När jag bytte säkring så fick jag hålla nere/uppe knappen i ca. 10sek för att auto skulle fungera igen. Men när jag skulle felsöka varför den inte gick hela vägen upp på auto så la hissen av helt.

När jag testar med nyckeln så åker alla rutor ner förutom förardörren så jag antar att det är motorn som är kass då?

Kan man skruva av motorn från vänster bakdörr och se ifall det fungerar på förardörren? För det är väl samma?
av LarssonE152
Min krånglade exakt in i minsta detalj som din men jag kollade ibak av chippet som du visar bild på och då visar det sig att lödningen har bränt bort som ska leda till matningen av fönster hissen men sedan när jag lödde där så fungerade det susen! :-) sammanfattning: den blev alltså överhettad av att köra upp och ner när det gick trögt och då istället för att kolet brände av så brände lödningen där istället :-D jag visar på bilden hur de såg ut
IMG_2374.jpeg
IMG_2374.jpeg (562.68 KiB) Visad 570 gånger
av Slasken
Smörj in skenorna med silikonspray, så går fönstrena lättare upp/ner.
Ner med fönster och spraya i fönsterkarmarna rikligt där rutan löper.
Kör upp fönstret och spraya mellan fönster och karm, kör upp/ner rutan några gånger och spraya.
Kan ta lite tid innan smörjmedlet tränger in överallt.
Gjort detta själv på min bil med riktigt bra resultat.

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]