Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MICKETIC
Hejsan det är Micke här igen. Ursäkta att jag ställer dumma frågor men jag försöker att få lite mer fart i min turbosnurra.Jag laddar nu 1,0 bar genom att strypa slangen till wastegaten.Men nu har den börjat med att lägga av ibland när jag laddar på det är ungefär som den bryter tändningen. Jag undrar om det kan vara att han får för lite bränsle? vad kan man göra? Volvo orginal pump räcker den till? Jag är lite dålig på efektökning men jag hoppas på svar. Tack på förhand MVH Micke
Användarvisningsbild
av Ramon
MICKETIC skrev:Hejsan det är Micke här igen. Ursäkta att jag ställer dumma frågor men jag försöker att få lite mer fart i min turbosnurra.Jag laddar nu 1,0 bar genom att strypa slangen till wastegaten.Men nu har den börjat med att lägga av ibland när jag laddar på det är ungefär som den bryter tändningen. Jag undrar om det kan vara att han får för lite bränsle? vad kan man göra? Volvo orginal pump räcker den till? Jag är lite dålig på efektökning men jag hoppas på svar. Tack på förhand MVH Micke
Inga frågor är för dumma :wink: Ja, jag tycker det kan vara troligt, för med tanke på att du ökat laddtrycket till turboagget, så får ju den mer luft och då måste motorn samtidigt ha mera bränsle... Orig.pumpen ska nog räcka, inte helt säker dock... Men du kan ju annars byta bränsletrycksregulatorn, det är den som bestämmer hur mkt soppa som tilldelas motorn. Så ny pump är iaf inte nödvändigt, ev. En ny tryckregulator. Finns att köpa på KG Trimning för ca 750kr, är rea på det just nu! Annars kan du ju införskaffa andra spridare också, men det ska inte vara nödvändigt i detta fall...

http://www.kgtrimning.com
av djt5r
MICKETIC skrev:Hejsan det är Micke här igen. Ursäkta att jag ställer dumma frågor men jag försöker att få lite mer fart i min turbosnurra.Jag laddar nu 1,0 bar genom att strypa slangen till wastegaten.Men nu har den börjat med att lägga av ibland när jag laddar på det är ungefär som den bryter tändningen. Jag undrar om det kan vara att han får för lite bränsle? vad kan man göra? Volvo orginal pump räcker den till? Jag är lite dålig på efektökning men jag hoppas på svar. Tack på förhand MVH Micke
Varför strypa slangen???
Justera på wastegaten istället!
Laddar du för mycket, spikar den, knacksensorn kompenserar för det genom att sänka tändingen.
Sen har du tryckvakten som bryter jorden till bränslepumpsrelät vid ca 90kPa
/Mange
Användarvisningsbild
av MICKETIC
Hejsan var sitter tryckvakten till bränslereläet??? Jag styper slangen pga att jag kan justera tryvket innifrån bilen. MVH Micke
av Gargamel
skit i att justera innifrån....dra loss tryckvaktskontakten, skruva upp wastegaten till 0,9 och kör=) tror att du får bygla kontakten bakom instrumenthuset så att pumpen hoppar igång också....jag fick göra så.
av 940 Turbo
djt5r skrev:
Varför strypa slangen???
Justera på wastegaten istället!
Laddar du för mycket, spikar den, knacksensorn kompenserar för det genom att sänka tändingen.
Sen har du tryckvakten som bryter jorden till bränslepumpsrelät vid ca 90kPa
/Mange
Jag har samma problem att den dör men ja har inte höjt trycket bara bytt till 3 tum hela vägen så blev det från 0.6 till 1 bar ibland men är det farligt
spikar motorn innan den dör eller pga för lite luft ska snart chippa bara det att inte haft råd men ja ska tade lungt så länge kanske hoppas på lite mer info om detta

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]