av Klockenstein - mån 15 jul 2024, 23:07
- mån 15 jul 2024, 23:07
#1584122
Hej,
Har ett extremt irriterande problem med min V60 D4 (D4204T5) 2015 med snart 30 000mil på mätaren.
Sedan snart ett år tillbaks (ca 1500 mil sedan) får jag felmeddelande "Sotfilter fullt" och sedan i våras även "Motorsystem - service erfordras".
Felet verkar vara kopplat till gas/last - många start/stopp/accelerationer i t.ex stadsmiljö kommer garanterat utlösa ett eller flera av felen medans lugn landsvägskörning kan gå bra i 20 mil utan ett enda felmeddelande. Kall motor verkar vara mer benägen att utlösa felet än en felkodsrensad varm maskin.
Dyker enbart sotfilter-felet upp går bilen att köra normalt och meddelandet försvinner om man kör lugnt i några minuter, kommer motorsystem-felet upp blir bilen toktrött och felen måste tas bort med läsare för att bilen skall gå normalt igen.
Försökt åtgärda de felkoder som bilen loggat, som blivit en hygglig lista:
Bytt till ny Volvo Original EGR-ventil samt sköljt ur EGR-kylaren.
Tvättat insug och juckat upp virvelspjället, bytt insugspackning samt O-ringar vid gasspjället i samband med detta.
Bytt MAP-sensor på insuget.
Bytt avgastryckgivare samt glödgat ur metallröret denna sitter på då detta var tätt.
Bytt difftryckgivare + slangar till partikelfiltret, kontrollerat med tryckluft att dessa är fria ner i filtret.
Bytt O-ringar till slangen från turbo till alu-röret som går under motorn vidare till intercooler.
De kvarvarande koderna som återkommer kontinuerligt - en eller flera är:
P2455(00) - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit High. General Failure Information. No sub type information.
P245322 - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance. General Signal Failures. Signal too high.
P2463(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.
P24A4(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Too High (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.
Läser man av datorns beräknade sotmängd i filtret över tid verkar denna ha svårt att bestämma sig hur mycket sot som egentligen finns i filtret, den räknar ner mängden till ca 2g sot, sedan sticker den upp till 30-40g och börjar sakta räkna ner till 2g igen - detta under en period av kanske 10-15 minuter. Bilen ser ut att köra regenereringen av filtret mer eller mindre kontinuerligt efter motorn kommit upp i arbetstemperatur och drar även märkbart mer bränsle vid körning.
Har en icarsoft-läsare som samplar data ganska långsamt tyvärr - men detta är ca 30 minuters landsvägskörning:
Soot mass in particulate filter
13.90g
13.84g
13.78g
13.61g
12.96g
12.13g
11.29g
9.36g
8.42g
6.75g
5.06g
3.59g
2.26g
3.78g
38.14g
34.94g
32.13g
29.61g
27.35g
24.96g
21.89g
19.23g
16.91g
15.02g
12.87g
11.01g
8.94g
7.70g
6.16g
4.84g
3.73g
2.08g
2.08g
33.60g
24.05g
21.05g
18.51g
Partikelfilter är en lite väl dyr pryl att köpa för att "chansa och se vad som händer", så vänder mig hit för att få ett utlåtande eller två :).
Har ett extremt irriterande problem med min V60 D4 (D4204T5) 2015 med snart 30 000mil på mätaren.
Sedan snart ett år tillbaks (ca 1500 mil sedan) får jag felmeddelande "Sotfilter fullt" och sedan i våras även "Motorsystem - service erfordras".
Felet verkar vara kopplat till gas/last - många start/stopp/accelerationer i t.ex stadsmiljö kommer garanterat utlösa ett eller flera av felen medans lugn landsvägskörning kan gå bra i 20 mil utan ett enda felmeddelande. Kall motor verkar vara mer benägen att utlösa felet än en felkodsrensad varm maskin.
Dyker enbart sotfilter-felet upp går bilen att köra normalt och meddelandet försvinner om man kör lugnt i några minuter, kommer motorsystem-felet upp blir bilen toktrött och felen måste tas bort med läsare för att bilen skall gå normalt igen.
Försökt åtgärda de felkoder som bilen loggat, som blivit en hygglig lista:
Bytt till ny Volvo Original EGR-ventil samt sköljt ur EGR-kylaren.
Tvättat insug och juckat upp virvelspjället, bytt insugspackning samt O-ringar vid gasspjället i samband med detta.
Bytt MAP-sensor på insuget.
Bytt avgastryckgivare samt glödgat ur metallröret denna sitter på då detta var tätt.
Bytt difftryckgivare + slangar till partikelfiltret, kontrollerat med tryckluft att dessa är fria ner i filtret.
Bytt O-ringar till slangen från turbo till alu-röret som går under motorn vidare till intercooler.
De kvarvarande koderna som återkommer kontinuerligt - en eller flera är:
P2455(00) - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit High. General Failure Information. No sub type information.
P245322 - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance. General Signal Failures. Signal too high.
P2463(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.
P24A4(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Too High (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.
Läser man av datorns beräknade sotmängd i filtret över tid verkar denna ha svårt att bestämma sig hur mycket sot som egentligen finns i filtret, den räknar ner mängden till ca 2g sot, sedan sticker den upp till 30-40g och börjar sakta räkna ner till 2g igen - detta under en period av kanske 10-15 minuter. Bilen ser ut att köra regenereringen av filtret mer eller mindre kontinuerligt efter motorn kommit upp i arbetstemperatur och drar även märkbart mer bränsle vid körning.
Har en icarsoft-läsare som samplar data ganska långsamt tyvärr - men detta är ca 30 minuters landsvägskörning:
Soot mass in particulate filter
13.90g
13.84g
13.78g
13.61g
12.96g
12.13g
11.29g
9.36g
8.42g
6.75g
5.06g
3.59g
2.26g
3.78g
38.14g
34.94g
32.13g
29.61g
27.35g
24.96g
21.89g
19.23g
16.91g
15.02g
12.87g
11.01g
8.94g
7.70g
6.16g
4.84g
3.73g
2.08g
2.08g
33.60g
24.05g
21.05g
18.51g
Partikelfilter är en lite väl dyr pryl att köpa för att "chansa och se vad som händer", så vänder mig hit för att få ett utlåtande eller två :).