Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
least skrev:Vad har du för förslag för hur man kan uppnå din begärda förbättring vad gäller räckvidden?
Det går förstås inte med nuvarande plattform. Men de andra märkena har ju lyckats få fram nya plattformar under tiden. Volvo ligger väldigt efter med 5 mil räckvidd och liten 4-cyl motor. (Om man ska vara premium)
av least
Och nuvarande plattform var planerad att utgå när EX90 lanserades.
Sen blev EX90 försenad två år och här är vi nu.

Att säga att andra lyckats få fram plattformar är ganska orättvist sagt, det är inte direkt så att Geely och Volvo inte lyckats få fram modeller på marknaden.

Det som snarare har inträffat är att Geelys andra märken har lanserat sina modeller i ett högre tempo.
Och då främst Polestar och Zeekr.

Volvo har hamnat i en position inom Geely där man varken är det billigaste eller mest avancerade märket.
Man är närmast att se som en intern teknikhubb med egen produktion.
av Kingcool
least skrev: tor 05 sep 2024, 16:43 Att begära en förbättring med 50% för en drivlina som är 7-8 år är ett högt ställt krav.
Och dessutom en drivlina som har förbättrats under denna perioden...

Bilen är knappast lättare jämfört med dagens variant, och batteripaketet har samma utrymme att förhålla sig till.
Drivmotorerna är redan elektriska med hög effektivitet.

Vad har du för förslag för hur man kan uppnå din begärda förbättring vad gäller räckvidden?
Lynk (09 emp) har ju släppt en bil nyligen på SPA plattformen med längre räckvidd, så visst hade denna faceliften kunnat få längre räckvidd, då tekniken finns "in house" redan..
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hade väl också hoppats på en liten förbättring av räckvidden. Batteritekniken går framåt, liksom att elmotorer och invertrar blir bättre. Det kanske även finns något i kringutrustning som går att putsa lite på, luftkonditonering, kylning/värmning av batteri mm. Jag hade inte väntat mig en revolution kanske, men en liten förbättring hade jag hoppats på. Volvo slog trots allt på stora trumman inför lanseringen.

För min typ av körning är bensinmotorns förbrukning lika viktig. Hade det gått att minska förbrukningen några procent på den också hade det varit mumma. Men det kanske kommer längre fram? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Funk
Kingcool skrev: Lynk (09 emp) har ju släppt en bil nyligen på SPA plattformen med längre räckvidd, så visst hade denna faceliften kunnat få längre räckvidd, då tekniken finns "in house" redan..
Så vitt jag förstått är det inte riktigt en SPA plattform i det uförandet längre. Inte karossmässigt i alla fall...
Framvagn och bakvagn och elektrisk arkitektur kanske men inte så mycket mer.

[Edit] Gäller Voyage Edition vilken lär ha 40kWh batteri

/Thomas
Användarvisningsbild
av apersson850
Man ser för sin inre syn hur någon kom springande på formgivaravdelningen och skrek "Displayen, vi har glömt displayen!".
av PowerPulse
V9097 skrev: fre 06 sep 2024, 08:54 Jag hade väl också hoppats på en liten förbättring av räckvidden. Batteritekniken går framåt, liksom att elmotorer och invertrar blir bättre. Det kanske även finns något i kringutrustning som går att putsa lite på, luftkonditonering, kylning/värmning av batteri mm. Jag hade inte väntat mig en revolution kanske, men en liten förbättring hade jag hoppats på. Volvo slog trots allt på stora trumman inför lanseringen.

För min typ av körning är bensinmotorns förbrukning lika viktig. Hade det gått att minska förbrukningen några procent på den också hade det varit mumma. Men det kanske kommer längre fram? Vad tror ni?
Ja med tanke på hela lanseringseventet och allt inför. Var överraskningen de skrev om innan alltså att räckvidden inte förändrades? Ny grill, utanpåliggande platta - kejsaren är naken!
Användarvisningsbild
av apersson850
Tydligen har de flyttat runt några pinnar och stänger i hjulupphängningarna också, efter vad jag har läst. Skulle ge bättre stabilitet vid släpvagnsdragning, har jag också läst. Fast max släpvagnsvikt har sjunkit under en husvagn jag tittat snett på ett tag... Med den XC90 jag har nu har jag i stället marginal på andra hållet.

Jag har inte provdragit släp med någon XC90 av dagens generation där bilen haft standardfjädringen, så jag vet inte hur den känns. Den luftfjädrade jag har är utmärkt så länge man kommer ihåg att välja rätt dämpningsläge. Gör man inte det är den närmast läskig.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tjena! Har precis haft samma fel på min d2, […]

Byta spridare

Jag bytte på min v50 2012, jobbet gjorde jag[…]

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]