Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Det ligger en felkod i farsans bil som indikerar att något är knas med bränsletryckssensorn, alt regulator, givare eller vad det nu sitter i denna bil. Efter en hel del sökande på exakt vilken del det är gör mig inte klokare, sidorna ger mig allt från att prylen inte finns, att den är slut eller liknande. Till nyare årtal verkar det dock finnas, då ofta med meddelandet att delen inte passar den valda bilen.

Bilen ser ut att vara en V70 II, 2002 med 170hk-motorn (2.4L) enligt de flesta webbsidor.

Felkoden som dyker upp är P0191, bilen går ryckigt på vissa varv och väder, tappar en del kraft.
Det har nu blivit värre och det är dags att försöka lösa detta problem.

Jag har inte tillgång till bilen just nu, men har någon en aning om vilken del som skall sitta i denna bil?
Det verkar som de lite nyare V70 gick över till sensor som verkar vara extremt lätt att byta, medans regulator kan sitta under railen.

Det mesta på Youtube visar endast den där sensorn på sidan av railen, dock på nyare modeller.

All sorts hjälp uppskattas!

/DS
Hej ,

Mät bränsletrycket på common rail. Finns en blå kåpa på sidan av railen. Kollar under olika förhållande. Dvs under last , tomgång, varvtal.

Kan vara bensinpumpen som inte ger rätt tryck och då är det ju klart att tryckgivaren reagerar och felkod sättes.

Har du en bättre scannare kan du kollar trycket där med.
Ändå hade jag mätt trycket fysiskt på railen.

Hade på en 2002 ett fel som kanske började så som du beskriver. Det var en kabebrott på tankgivaren. Jag köpte bilen defekt.

Jag beskriver det här

viewtopic.php?f=19&t=181758

Lite längre ner scrollad.

Mvh LS
Det står 0280161509, 9186278 på prylen som sitter på bränslerailen, en mekanisk än (utan sladd). Verkar som Bosch har slutat att tillverka dom och att det bara är gamla som lever kvar. Svårt att hitta något i detta land som inte suttit i en bil som rullat 30-40k mil.

Den kallas tydligen pulsationsdämpare / bränsletrycksregulator från Bosch.

Frågan är om man kan köra den i ultraljudsbad, någon som testat?
Den är ju bara öppen vid hålet som går in i railen.

Det verkar som att nästan alla sidor tycker att denna inte passar bilen, vilket är konstigt då den sitter där.
Hej ,

Tveksamt att tryckregulatorn skulle vara felet.
Är den kass så har du dåligt tomgång och bilen ta gasen inte bra. Men den startar iaf.
Den regulera trycket så att det finns jämt tryck i railen.
Är den kass så läcker den eller regulera inte för membran gott sönder.
Mät trycket på railen.
Btw finns regulatorn hos ebay.
Mvh LD
Jag har inte direkt något att mäta med, eller vet vad trycket skall vara (bilmeck är väll inte min grej även om man får vara med och pilla, på alla andras bilar utom min egen :P ).
Man måste hålla hög gas när man startar, börjar hacka när man skall accelerera osv. Går rätt jämt om man kör i jämn fart.

Vi tänkte ge oss på att byta regulatorn i helgen, beställde en från bildemonteringen, samt nytt bränslefilter, båda är ju relativt billiga och inte så svåra att byta.

Om jag förstår regulatorn rätt så reglerar den mekaniskt, utan sladd och elektronisk styrning, och att soppapumpen kör på hela tiden och överflöd skickas tillbaks(?). Vad vi kan se så läcker inte regulatorn eller något där uppe vid railen.

Spridarna bör det väll inte vara, man tycker man borde få andra felkoder då, typ per cylinder? Bilen har nu även varnat i panelen, såg inte detta själv men att den inte har kraft, reducerad effekt eller liknande vid något tillfälle.

Kan det vara något annat? Om det vore soppapumpen så skulle det väll vara värre? Eller kan en pump bli halvtaskig så den inte ger fullt, men ändå inte lägger av?

P0190/0191 som nämner fuel pressure sensor.
Samt att soppan får fel blandning (minns inte om det stod too lean eller liknande).
Avgassystem till volvo 940

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan […]

Luktar avgaser i kupen

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, fra[…]

Hej! Undrar om 740 16v -88 har en fungerande lamb[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]