Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V90Förare
Hej !

Gäller en Volvo V90 D4 MY19 44k mil.
Har under en veckas tid nu haft problemet att bilen inte startar (bara ibland) när jag försöker starta den ”direkt”. Men om jag sätter på tändningen och sen vrider en gång till för motorn så hoppar den igång hela tiden.

Har fått för mig att det möjligtvis är startmotor (antar det för jag har inga felkoder).

Det har även börjat bli så att vid start/stopp så stängs motorn av som den ska hela tiden men vissa gånger så tänds den inte igen när man ska köra iväg utan den försöker att starta men bara ”dör”.

Har köpt en begagnad startmotor på bildelsbasen och ska ta den till min lokala mek för att byta den. Kostnad för arbete av byte ?

Nu till min fråga. Vad tror ni det kan bero på ? Bör väl vara startmotorn om jag inte är helt ute och cyklar.

Verkligen tacksam för all hjälp som jag kan få
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan vara värt att kolla det lilla S/S-batteriet också.
Har det inte bytts på 44K mil så är det kanske det som strular...
Felkoder är dock en bra början.
av Xanthopteryx
Om det lilla startstopp dör så skall bilen ändå kunna starta utan bekymmer.

Förtydligande tack: Du säger att den dör? Alltså att den startar men stänger av sig? Eller går startmotorn men den startar inte? Eller låter startmotorn segt?
av V90Förare
Ja det sura är att jag inte har några felkoder.

Xanthopteryx: Vissa gånger så går motorn igång för att sedan dö, då är motorn igång i cirka en halv sekund. Men oftast är det så att startmotorn kickar igång och försöker starta motorn i cirka en och en halv sekund för att sedan inte gå igång igen om jag inte vrider om tändningen till noll och startar igång motorn med vrid knappen, då startar den direkt utan några problem.

Ber om ursäkt för att jag förklarar lite flummigt, har svårt att förstå mig på detta.
av Malmstroem
Hur fräscht är ditt huvudbatteri?

Jag hade börjat min felsökning där. Låg spänning kan ge diverse skumma problem. Även om startmotorn drar runt kan spänningen vara för låg för diverse elektronik. Jag tror inte att du har fel på startmotorn -- men jag kan mycket väl ha fel där.

Dåligt stopp/start-batteri ska inte ge dessa problem. Det kan du i princip plocka bort. Motorn ska starta som den ska. Det är bara det att den inte stannar vid rödljusen mer.
av least
44000 mil.
Jag skulle börja med att kika på hur gammalt bilens stora batteri är.
Det kan mycket väl vara så att batteriet inte orkar med att starta bilen från vila.
(Detta då det är många olika strömhungriga delsystem som skriker efter ampere samtidigt som startmotorn ska prestera.)

Det brukar finnas en datumstämpling på en av batteriets poler, på toppen.
av Xanthopteryx
Om den startar och dör respektive försöker starta men inte startar så verkar det inte vara bekymmer med startmotor eller batteri.
Om den nu låter friskt och rapp.
Om nu inte startmotorn har något särskilt relä som skall styra resten...

Har du verktyg anpassat för volvo eller bara något generellt verktyg för utläsning av felkoder?
av V90Förare
Har en iCarsoft Vol 2.0 som kanske inte är den bästa på marknaden men läser ut felkoder någorlunda väl.

Mitt batteri är nu över ett år gammalt och har gått kanske 1200 mil där omkring.
av Xanthopteryx
Kan du med den läsa ut värden på olika platser och i olika databoxar?
Försöka se om du ser något någonstans. ECU är ju en bra början till exempel.
Vilken mjukvara har ni?

Men den gör nog det för att det är[…]

Belysning xc60 2021

Även då den är på vet jag in[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Har du nollat felkoderna? Måste ju frå[…]

Funkar nog lättast med ett skruvstäd om […]