Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Antar att det är något säkerhetstänk att man inte ska greja med mobilen när bilen används? Om nu föraren är den som skickar destinationen. Det behöver det ju inte vara. Och har man mobilen, som jag, i en hållare så ska det vara okej rent lagligt, även under färd, för föraren att skicka över en kartnål till bilen.

Och även om appen säger att bilen används så kan det ju vara så att den står still parkerad just för att man kollar upp en destination man vill få över till bilen.. att behöva stänga av och låsa bilen då är ju rätt omständigt.
Just nu: sitter bredvid min fru som kör. Är utanför Gävle och tänker att det blir lagom att äta på McDonalds i Bollnäs.
Försöker trycka in som delmål men bilen hittar inte när man söker.
Kollar Google maps och hittar adress men den hittas inte heller av bilen.
Går till volvoappen och hittar direkt! Som tur är har jag inte uppdaterat till senaste versionen så går utmärkt att skicka till bilen och trycka ”kör hit” när den dyler upp högst upp i centerdisplayen.
Precis. Det är ju så mycket smidigare att ta ut destinationer i appen än i bilens centerdisplay (om man ens lyckas hitta det man vill där).

Att obegränsat kunna skicka destinationer från appen till bilen vore ju verkligen att önska.

Bort med spärren att man inte får skicka när appen säger att bilen används!
Ingen av oss hemma har en uppdaterad app som hindrar att skicka destination från appen till bilen under färd. I vilket stadie blir man meddelad att förfrågan inte är möjlig? Är det just när man försöker skicka destinationen, vid försök att bruka appens kartdel eller vid något annat tillfälle?
Testa att skicka från mobilens Google Maps istället. Jag tror att det går att skicka till bilen även under färd men det kanske har ändrats där också.

Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk

Har inte provat detta än men är det så att man inte kan skicka destination i appen om telefonen är kopplad till bilen när man försöker skicka, en form av säkerhetsspärr mot fibblande med telefonen när man kör.
När jag provade innan så var telefonen inte kopplad mot bilen .Skall prova senare idag . Återkommer i ärendet.

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]