EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Plattanibotten
LJN skrev: mån 26 aug 2024, 13:00 Vad jag förstått på artiklar från webben med mera så kommer dom nu tillverkade EX90 få återkallas till verkstad under 2025 för att bla. få en ny "Core-processor". Den CPU från Nvidia som nu byggs in i bilarna är redan omodern/otillräcklig. Och det blir ingen billig/enkel affär för Volvo. Sen kommer säkert andra ändringar förutom uppdaterad mjukvara. Så det är nog klokt att vänta en årsmodell. Ska bli intressant när vi får skarpa biltester och omdömen om bilen.
Volvo garanterar inte på något sätt denna uppgradering. Volvo har inte, och har inte på något sätt kommunicerat till ÅF, sagt att dom kommer att stå för någonting sådant som uppdatering av NVIDA eller t.ex 800v system.
av LJN
I en artikel från Carup nu i somras kunde man läsa att Handelsbankens bilanalytiker ställde en direkt fråga till VD Rowan detta:

"Under gårdagens investerarsamtal bekräftade Volvo Cars för första gången att hårdvara behöver bytas. På en direkt fråga från Handelsbankens analytiker Hampus Engellau om det stämmer att kunderna behöver komma tillbaka till Volvo för att byta ut centraldatorn i sina EX90-bilar svarade Volvos vd Jim Rowan så här:

– Ja, vi kommer att uppgradera EX90, uppenbarligen hela vägen under resan. Om det är något som vi känner tillför nytta för kunden, då tar vi att vi tar uppenbarligen ansvar att göra det. En del av det kommer att vara mjukvara, en del av det kommer att vara det hårdvara. Efter den omedelbara lanseringen av bilen så kommer vi samla in data. Vi ska titta på de bästa sätten att ge programvaruuppdateringar direkt eller i vissa fall kan det vara bäst om vi tar in den igen och gör en uppdatering i verkstaden i vilket fall då självklart dessa kostnader kommer att täckas av Volvo Cars"

https://carup.se/volvo-bekraftar-behove ... -ny-elbil/

Och mer Carup och "interna källor" från Volvo Cars?

https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla- ... e_vignette
Användarvisningsbild
av leiwi
LJN skrev:I en artikel från Carup nu i somras kunde man läsa att Handelsbankens bilanalytiker ställde en direkt fråga till VD Rowan detta:

"Under gårdagens investerarsamtal bekräftade Volvo Cars för första gången att hårdvara behöver bytas. På en direkt fråga från Handelsbankens analytiker Hampus Engellau om det stämmer att kunderna behöver komma tillbaka till Volvo för att byta ut centraldatorn i sina EX90-bilar svarade Volvos vd Jim Rowan så här:

– Ja, vi kommer att uppgradera EX90, uppenbarligen hela vägen under resan. Om det är något som vi känner tillför nytta för kunden, då tar vi att vi tar uppenbarligen ansvar att göra det. En del av det kommer att vara mjukvara, en del av det kommer att vara det hårdvara. Efter den omedelbara lanseringen av bilen så kommer vi samla in data. Vi ska titta på de bästa sätten att ge programvaruuppdateringar direkt eller i vissa fall kan det vara bäst om vi tar in den igen och gör en uppdatering i verkstaden i vilket fall då självklart dessa kostnader kommer att täckas av Volvo Cars"

https://carup.se/volvo-bekraftar-behove ... -ny-elbil/

Och mer Carup och "interna källor" från Volvo Cars?

https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla- ... e_vignette
lägg märke till "Om det är något som vi känner tillför nytta för kunden, då tar vi att vi tar uppenbarligen ansvar att göra det. "
av Kermit75
Fortfarande inte riktigt färdig…

” Bland annat har Volvo stängt av Apple Car Play, lidar och flera förarassistanssystem. Bilen klarar inte heller dubbelriktad laddning i dagsläget. Men tyvärr hade Ars Technica dessutom fått ett måndagsexemplar av EX90 där bilens datorer strulade, trots inaktiverade funktioner.

– Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, åtminstone inte på vår testbil. Volvo har gått över till en telefonnyckel för EX90, som använder ultrabredband (som Apples AirTags) för att upptäcka närheten till sin ägare (det finns också ett NFC-kort som backup). Tyvärr hade vår EX90 problem med att upptäcka närvaron av telefonen och vägrade vid ett tillfälle att starta, vilket krävde att en tekniker bröt ut en bärbar dator för att ge den instruktioner, skriver Ars Technica.

https://carup.se/de-testade-volvo-ex90- ... e-korrekt/
av Saabturbo95
nu finns det en del videos att spana in.
Jag gillar Elbilsmagasinet, brukar se hans filmer.

Blir ju inte riktigt mer peppad på bilen direkt, jag kanske fokuserar för mycket på det negativa men flera saker som gör mig osäker om detta är ett bra val.
Vad säger ni andra som har ordern kvar, peppade eller lite fundersamma?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Har sett 3-4 videos idag, både svenska och utländska. Gullin är väl mest negativ av dessa, men det han mest rackar ner på är väl att han inte tycker att han får en tillräcklig premiumkänsla, känns det som. Peter Esse är mer positiv och ett par utländska är riktigt positiva, t ex Autogefühl.

Det kommer säkert vara en del buggar i infotainmentsystemet i början, det utgår jag från. Sedan är det väl en smaksak vad man tycker om premiumkänsla eller inte. Bilen verkar ju sjukt tyst att köra, det säger alla, och alla verkar tycka att den är skön att köra, skön att sitta i (i a f fram) och så.

För mig finns det inga alternativ. Finns ingen konkurrent som känns mer intressant eller bättre, särskilt inte till detta pris. Så jag ligger kvar med min order. Hoppas man kan få provköra bilen själv inom rimlig tid, då vet man ännu bättre vad man tycker!
av Saabturbo95
Peter esse var roligare att se, såg den precis.
Jag är lite chockad över utrymmet i baksätet, hoppas det är pga deras kroppshydda. Är själv 185 och sitter med mer benutrymmet i min Xc60 bakom mig själv än dom gör.

Köra verkar bara positivt, förut fördröjningen. Låter som Vw och dsg lådan för 15 år sedan.

Har fortfarande inte hört av min säljare, lite nyfiken på det samtalet. Känns inte okej att betala fullpris och inte få allt. Så hoppas dom för någon kompensation för det.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Benutrymmet på andra raden var också något jag tänkte på, och lyfte tidigare i tråden. Även om bilen i sig är stor är en väldigt stor del av bilen vad man vanligtvis kallar motorhuv. Utöver det har vi den tredje raden, i en bil som inte är enorm. Trots att EX90 är vad den är; en tung elektrisk SUV, gör den sig av många anledningar relativt kapabel i kurvor, men på sättet kraften är designad att verka gör samtidigt att den blir smått tråkig på en raksträcka. Känslan är mer att man skjutsas framåt med bra fart, inte att man blir förvånad - den punkten lyfte jag också tidigare i tråden. Ser man dessutom till hur prioriterad en låg ljudnivå i kupén har varit, samt hur man försökt att justera åtminstone luftfjädringen på bästa sätt för att kunna erbjuda hög komfort, blir det ganska uppenbart att man inte försökt göra en racerbil av EX90. Den är dock bra mycket mer kul att köra än vad den ser ut att vara.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Detta var en intressant video, tycker jag. Se gärna hela men lyssna speciellt på Final Thoughts på slutet. Man får en väldigt positiv känsla för bilen. :)

av Saabturbo95
Ja dom verkade väldigt nöjda, jag har sett flera olika nu och dom flesta utländska verkar vara mer peppade överlag :)

Reagerat att det verkar som att dom har olika information från Volvo, snackas om 5-sitsig och ventilerade säten i några filmer, någon som hört om det?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 45
Elpriset

Jag tror man räknar bort laddning av bil.

Dagens Blocket Bilar.

Import 28 ägare nja är nog ingen lysande[…]

Generator-hjulet har absolut ingen frikopplingsfun[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]