Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I april köpte jag en bättre begagnad V70 och funderar på att inhandla nya vinterdäck inför vintern. När jag kikar på fälgarna så ser jag att de har ET35 och lyckas googla mig fram till att bilen har ET49 som original. Finns det inte en ganska stor risk för att däcken tar i skärmkanten? Har dock gott om spelrum mellan skärmkant och däck. Vinterdäcken som sitter på nu är 205/55R16 och fälgarna är 7x16. Sommardäcken sitter på originalfälgar 195/65R15. Är inte så erfaren när det kommer till mått för däck och fälgar. Tänkte inte alls på detta när jag köpte bilen. Kommer det att fungera och hur dåligt kan detta vara för däcken/bilen?

Tack på förhand!
Okej! Provade att montera på ett hjul ikväll och det breddar utåt så att däcket hamnar under skärmkanten, men som du säger så är det gott om plats. Är många centimeter mellan däcket och skärmen. Då handlar det väl kanske mer om hur dåligt det är för bilen, vilket jag inte har någon som helst koll på. Passade på att kolla måtten på originalfälgarna samtidigt och de är 6.5x15 med ET43.
Det är inga problem, kör på samma däckdimension som du hade. Jag är mer förvånad att sommarfälgarna är mindre tum än vinterfälgarna. Vanligtvis brukar jag se tvärtom. hur som du kan lugnt köra på 205/55-16. (kollade att dom ibland rekommenderar 215/55 samt 225/55- på 7x16 ET49 men du hade redan provmonterat och det stämmer som du observerat.
D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]