Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
"Kassetten" du talar om är bilens huvuddator, CEM. Jag kan vid behov kolla i VIDA om det finns någon info om hur man byter något av dess reläer. Dock är jag rätt säker på att det inte är helljusreläet det är fel på. Om det var där knuten satt skulle inte ljustutan funka heller. Det är samma relä som används för ljustutan som när helljuset slås på permanent. Skillnaden är bara att CEM i det sistnämnda fallet håller reläet slutet permanent istället för bara temporärt.

När du säger att du "felsökt", vad närmare bestämt gjorde du? Läste felkoder? I så fall med vilken läsare?
av RockaChic
Jag köpte en begagnad ljuspanel på skroten till min gamla S80 (den som sitter bredvid säkringarna på vänster sida och som reglerar bla. parkljus) och bytte ut den gamla. Efter det så fungerar heljuset igen. Tidigare låste inte heljuset i läge, utan gick tillbaka i halvljus.
av RockaChic
turbokiel skrev: tor 25 jan 2018, 20:31 Jag har precis samma problem...
Hur löste du detta?
Jag köpte en begagnad ljuspanel på skroten till min gamla S80 (den som sitter bredvid säkringarna på vänster sida och som reglerar bla. parkljus) och bytte ut den gamla. Efter det så fungerar heljuset igen. Tidigare låste inte heljuset i läge, utan gick tillbaka i halvljus.
av svanted
nej, om inte ljuspanelen på vänster sida fungerar gör inte helljuset det heller,
i klartext, om CEM inte får kontakt med panelen via CAN så kopplar den inte igång heljjuset,
det funkar om man håller i spaken men den låser inte.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]