Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag fick låna en S90 och blev mäkta förvånad över att det inte fanns någon klocka i förardisplayen. En minimal bränslemätare som dessutom avsaknad av pilen vilken sida tanklocket sitter.
Tittar i hallen när jag lämnar hertzbilen och det är ju lika dåligt C40. Vad har hänt? vad är anledningen till detta? Har minimalismen gått över det sunda förnuftet?
Jag trodde seriöst inte man gjorde bilarna sämre än föregångare men tydligen gör man det.

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... i-nya-ex30

S90
Bild

C40
Bild

Polestar1
Bild
Polestar2
Bild
av Berget43
Orsaken kan vara att utvecklarna hos Volvo inte kör bil själva så de kan förstå behoven. Dessutom har de förmodligen inte köpt ett ex av alla konkurrenters bilar så de vet vad de borde jämföra sig med för att vara med i matchen.
av MrSpock
Jag antar att Volvo tagit bort allt från instrumentpanelen som inte verkligen behövs där. Detta ur säkerhetssynpunkt. Jag noterar t.ex. att motortemperatur är borta nu i min XC60 MY22. Klockan är också borta men de få gånger jag behöver den kikar jag överst på centrumdisplayen, så för åtminstone för mig är detta inget problem.

Vilken växel som ligger i (1, 2, 3 osv) visas inte heller till skillnad från andra fabrikanter, jag antar att det är samma sak där.
av 73k
Konstigt att man använder säkerhet som ett argument. Mycket av det som används är på en skärm och i värre fall begravt i menyer nu för tiden. Det kräver en uppmärksamhet som föraren kunde ha spenderat på trafiken istället…
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag skrev faktiskt till volvo om just detta och de skulle ta vidare det till utvecklaren i vanlig ordning. Om man vill tänka säkerhet så borde head up display varit standard i alla volvomodeller.

Det där med motortemp har varit borttaget en gång innan, då var det volvo S80. Då hette det att det var onödig information att visa förare. Jag tycker det är allra högst relevant. Sen kom det tillbaka igen. Men nu är vi alltså inne i en ny minimalistisk tid.

Det ska ju komma en större mjukvaru uppdatering senare i och med att EX90 lanseras. Vi kan kanske hoppas att en del grejer rättar till sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
FiddeUBC skrev: Då hette det att det var onödig information att visa förare. Jag tycker det är allra högst relevant. Sen kom det tillbaka igen. Men nu är vi alltså inne i en ny minimalistisk tid.
Ibland undrar man hur de inbillar sig sånt. Att veta vad klockan är kan ju ingen ha nytta av, eller? Eller vilken sida man ska köra till på när man ska tanka...

Ja, just det, om termostaten håller på att ge upp behöver man inte heller veta, förstås. Senast jag hade en bil där den var dålig syntes det på just det faktum att den bilen hade kylvätsketermometer.
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Grattis till nya bilen.

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Ingen olja på släpringarna, oljan br&au[…]