Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har några effektmätare inkopplade på olika ställen. Så nu vet jag vad dom olika produkterna/maskinerna förbrukar.

Diskmaskin. Max 2,3kW. Tar ca 0,7 - 1,0 kWh/gång. På en månad 7kWh.

Tvättmaskin. Max 2,3kW. Tar ca 0,32 - 0,7 kWh/gång (snabbtvätt - full maskin). På en månad 8kWh.

Kyl/frys ( två st likadana 2meter höga). Max 105w. Tar 1,1 - 1,2 kWh/dygn. På en månad 32kWh.

Luft/luft pump kylning sovrum. Max 350W. 10 timmars kylning ca 1,1kWh. På en månad 22kWh. (Kyler inte varje natt)

Tv/hembio. Max 1,6kW (fullt ös!). Normal förbrukning 250W. På en månad 65kWh. (Blev ganska mycket extra under OS)

Torktumlaren har vilat hela sommaren. Hänger ute när det går annars en stor tvättstuga med en luftavfuktare (som jag inte haft mätning på. Kommer snart.

Så för vår del behöver vi inte köra tvätt eller diskmaskin när elpriset är lågt, det tar vi från batteriet (om det behövs).

Att se över och veta vad olika saker tar kan vara bra för en husägare. Kanske också för den som bor i lägenhet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter på ett hotellrum i en stad i Italien som heter Riva Del Garda och kollar på min elförbrukning. Kl 00:00, 03:00 och nu 06:00 är där pikar på 2 kW. Får kolla när jag kommer hem vad det kan vara. Det som är igång är kyl,
frys och golvvärme/handdukshållare i badrummet. Inte ens värmepumpen är på. Badrummet drar sammanlagt c:a 300W när värmen är igång.
Priset just nu (S4) 291,67 öre, i kväll 21:00 ska det vara 564,83 öre 😱😫
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Intressant att elpriset är 3000% högre i Södra Sverige. Undrar vad man sagt om Bensin o Diesel hade kostat 3000% mer i Skåne än i Luleå
Ytterligare bevis på att våra politiker totalt kört vår infrastruktur i botten
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev: tis 03 sep 2024, 08:23 Varmvattenberedare?
Joo, den är ju också på
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Sitter på ett hotellrum i en stad i Italien som heter Riva Del Garda och kollar på min elförbrukning. Kl 00:00, 03:00 och nu 06:00 är där pikar på 2 kW
Kollade närmare på det, det visade sig att det laddade batteriet just då...... Priset var tydligen lågt (i jämförelse) just då
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Den 13/10 2013 startade min anläggning att producera solel.
Idag passerades milstolpen 10.000kWh, drygt en månad till innan årsdagen för uppstarten. Får återkomma när ett år gått och jämföra med kalkylen som solcellsföretaget gav.
IMG_8784.png
IMG_8784.png (259.18 KiB) Visad 1496 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev:Intressant att elpriset är 3000% högre i Södra Sverige. Undrar vad man sagt om Bensin o Diesel hade kostat 3000% mer i Skåne än i Luleå
Ytterligare bevis på att våra politiker totalt kört vår infrastruktur i botten
Det kommer kanske att ordna sig med elpriserna för SE4 och bli mer utjämnat, när det nya systemet för elöverföring (flödesbaserad marknadskoppling) införs i slutet av oktober, men det kommer att bli dyrare för övriga områden i Sverige.

Ja, det är tråkigt att politikerna ska vara så specifikt inriktade på ett visst energislag, när vi behöver all el vi kan få. Tanken med den avreglering som skedde var väl att politikerna skulle vara mer inriktade på att underlätta att få till infrastruktur och så skulle privata aktörer kunna bygga och leverera. Men nu ska politikerna tydligen detaljstyra marknaden.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:Ja, det är tråkigt att politikerna ska vara så specifikt inriktade på ett visst energislag
Vilket energislag menar du?
Allinug skrev:Tanken med den avreglering som skedde var väl att politikerna skulle vara mer inriktade på att underlätta att få till infrastruktur
Vilken avreglering menar du?
Allinug skrev:Men nu ska politikerna tydligen detaljstyra marknaden.
Vad menar du med "nu"? Vill du utveckla vad som detaljstyrs?
Användarvisningsbild
av Allinug
Cotag skrev: mån 09 sep 2024, 18:01
Allinug skrev:Ja, det är tråkigt att politikerna ska vara så specifikt inriktade på ett visst energislag
Vilket energislag menar du?
Allinug skrev:Tanken med den avreglering som skedde var väl att politikerna skulle vara mer inriktade på att underlätta att få till infrastruktur
Vilken avreglering menar du?
Allinug skrev:Men nu ska politikerna tydligen detaljstyra marknaden.
Vad menar du med "nu"? Vill du utveckla vad som detaljstyrs?
Ja, nu verkar inte många investeringar ske, utan att det samtidigt ska subventioneras. Och det är subventioner på teknik som funnits länge, och borde kunna vara lönsamma på egen hand. Så borde det fungera på en avreglerad marknad: man räknar på att en investering ska vara lönsam.

Annat är det med ny teknik. Där skulle man kunna subventionera för att göra framsteg i utvecklingen av energiproduktionen.
  • 1
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 280

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak