Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Går i samma tankar. Lackförseglong gör ju stor skillnad på hur lätt det är att handtvätta bilen. Diskuterade med en Volvomekaniker och han tyckte inte man behövde rostskydda bilen extra. Men visst, det borde ju bli bättre var hans svar.
av Zed82
Någon som vet om V90CC har samma lösning med filtmaterialet i bakskärmen direkt an mot plåten?
av Kenneths
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.
Användarvisningsbild
av sewen
@Kenneths, Vad säger serviceverkstad när hela bilen är kladdig som sirap undertill? :oops:
av Kenneths
sewen skrev:@Kenneths, Vad säger serviceverkstad när hela bilen är kladdig som sirap undertill? :oops:

Servicegubbarna brukar bara tycka att det är bra och undrar hur jag gör. Bara ++++
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Rostskyddsgarantin är ändå inte värd mer än pappret den är skriven på, villkoren är näst intill omöjliga.
av perhall
Vet inte om det finns något rättsfall på garanti och linolja?

Linolja är verkligen jätteeffektivt. Inte bara för en bil som inte rostat än. En bil som börjat rosta, säg en Passat 2012 med 25000 mil, kan med linolja en el två gånger om året avstanna i rostangrepp. Det kan vara skillnaden mellan tidig skrot eller 40 000 på rostlagning mot ingetdera.

Nu var det länge sen jag gjorde det men visst luktar det inte så gott...?
av Kenneths
Rostskyddsgarantin verkligen inget värt men då jag tittar in i balkar / dörrar med titthålskameran ser jag att vaxet edy inte har försvunnit.

Det räcker att man sprutar linolja vartannat år för att få ett mycket gott rostskyddande effekt.

I min värld doftar linolja gott men doften är borta efter en a två veckor.

Och som sagt rostskyddsbehandlingen är verkligen outstanding!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]