Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så vad kommer den nya mjukvaran göra?
Tar de bort lite av bilens prestanda eller kanske ändrar så den blandar in mer adblue. Kan ju också vara bilar som inte har adblue men det framkommer inte i artikeln.
Tänker också att jag som gjort polestar på min bil så känns det ju meningslöst om de skulle göra en mjukvaruuppdatering som typ "tar bort" polestar för att förbättra utsläppskraven, då vill jag ha pengarna tillbaka :P

"Många bilmärken har gått ut med återkallelser de senaste åren för att bilarna haft för höga utsläpp. Nu har samma problem drabbat Volvo Cars, kan Vi Bilägare avslöja.

Totalt omfattas fem Volvomodeller av en ny återkallelse som innebär att bilägarna behöver åka till verkstaden. Bilarna har för höga utsläpp av kväveoxider och klarar därmed inte lagkraven. De ska uppdateras med ny mjukvara.

Bilarna som omfattas är Volvo S90, V90 och V90 Cross Country byggda mellan 30 april 2018 och 23 augusti 2020, samt suvarna XC60 och XC90 byggda mellan 13 november 2017 och 12 maj 2019."

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... na-utslapp
När bilen är på besiktning provas inte utsläppen mer än vid några enstaka mätpunkter. På bilar av de här årsmodellerna mäts utsläppen dessutom inte alls, utan det är bilens styrsystem som rapporterar vad det själv tror att det släpper ut. Med tanke på att man skrev programmen så att bilen skulle klara kraven kan det också vara så att styrsystemet rapporterar det men vid en verklig mätning hittar man en annan nivå.
Keiser skrev:Har inte dessa bilar besiktigats ett antal gånger vid detta laget (och klarat kraven)? Låter märkligt, förmodar att det är frivilligt.
Besiktningen kollar inte detta. Detta är en "Volvogate" motsvarande VWs.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]