Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack! Hur tömmer jag enklast systemet? med skruvmejsel i munstycket? OM det nu finns någon gas kvar. Jag är också rätt säker på att tidigare ägare fyllde på själv med någon okänd gas. Bör jag vidta några speciella åtgärder med den kännedommen?
Tömma bör du göra hos en ac firma med en sådan apparat som kan tömma systemet. Jag skulle inte rekommendera att släppa ut det med en mejsel då det är högt tryck. Vet man inte vad man håller på med kan det ske olyckor. Att bli blind på kuppen är inte värt det.
VolvoJull3 skrev:Tömma bör du göra hos en ac firma med en sådan apparat som kan tömma systemet. Jag skulle inte rekommendera att släppa ut det med en mejsel då det är högt tryck. Vet man inte vad man håller på med kan det ske olyckor. Att bli blind på kuppen är inte värt det.
Dessutom är det olagligt att uppsåtligen släppa ut gasen, men det finns väl alltid de som anser det vara irrelevant i sammanhanget.
Lånar en gammal tråd.
I min v70-11 hördes ett vinande ljud från ac kompressorn (det blev tyst när jag stängde av ac´n).
Läste på nätet att det kan vara för lite gas. Så jag köpte ett fyllningskit på vparts.

Enligt mätaren i kitet så var det in på det röda området och alldeles för högt tryck när motorn var på och ac aktiverad.
Jag sänkte trycket till ca 0,5 så det hamnade på den rekomenderade delen av skalan.

Efter det så försvann oljudet och samtidigt så kyler den typ inget alls :/
Antar att det är kompressorn som gett upp. Eller?
När jag slår på /av på knappen så hörs inget från kompressorn alls..
Borde man inte höra när den slår på eller av?
Det syns däremot på manometern när man startar & stoppar på ac knappen.
Jag kan inte heller se kompressorn ovanifrån så jag ser inte om den snurrar.
Dessutom är jag kass i ryggen så att krypa in under och kolla funkar inge bra.
Tips på felsökning motages gärna.
Du har släppt ut alldeles för mycket gas. Den berömda reglerventilen funkar inte som det ska därför hade du manometern på lågtrycksidan som visade alldeles för högt tryck. Förmodligen är det så lite gas så att det tillåts inte längre att starta på knappen.
Bilens ECU har koll på trycket i systemet med en tryckgivare. Att den skulle tillåta systemet att gå med för högt tryck låter väldigt osannolikt. Förmodligen mätte du galet och släppte ut för mycket gas.

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]