Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
Har blivit stopp i mekandet då jag på sin höjd har 1,5mm på givarens mässings-sexkant att greppa tag = kommer att sabba den i så fall med min spärr-ringnyckel.
IMG_8910.jpeg
IMG_8910.jpeg (396.31 KiB) Visad 1659 gånger
Sitter nu och funderar på tillverka verktyg, typ 19-hylsa lång och borra upp den på mitten, för kabeln.

Men fann på Biltema en slitsad hylsa för byte av lambdasond, men står inga mått, kan den förhoppningsvis vara en 19mm ?
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
Ahh fann nyss en ”lambdanyckel” och för den stod det 22mm, antar det gäller för hylsan också?
Användarvisningsbild
av Svanis
Tog en ny runda efter kvällsmaten,
insåg under motorhuven att en hylsa inte fått plats pga styrservobehållaren, på denna 97:a

Så även om youtube- video visade nyare generation av turbomotor med uppenbart aningen mer utrymme för verktyg öppen nyckel, så såg jag iaf att den var lättlossad.
Med utökad insikt gjorde jag då nytt försök med öppen nyckel även om den tog i stup i kvarten,
först fick jag arbeta uppifrån, därefter vända om nyckeln uppifrån, därefter snett framifrån med små rörelser i vardera.
Sammanlagt 1/3 rörelse från vardera vinkel för att få sensorn att snurra 1/6 varv. :-D

**iskruvning tog m.a.o. ett tag, då nya sensorns aluminiumbricka gav efter en hel del när den komprimerades för att täta**
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Japp, även mycket trivsam placering av den bakre termostathusskruven :mad: där fuelrail får sin inmatning på denna sugmotor.

Tur man har lång T40 torx, men trots ca 8cm lång, är den egentligen för kort så fick lossa med torx i svag lutning med 1/2” adapter som gnussade fuelrail-intaget.
Torx hade nog behövt vara minst 12cm lång för att gå fritt.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]